Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska. Muntlig träning av fraser och ordförråd. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Ärskurs: Ärskurs 3

Ämne: Engelska

Tema: Muntlig träning av fraser och ordförråd

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Engelska i årskurs 3 omfattar bland annat att kunna förstå och använda enkla fraser och uttryck samt att kunna delge information om sig själv och sin omgivning. Eleven kan förstå och använda enkla fraser och uttryck samt kan samtala med andra om sig själv och sina intressen.

[Lgr 22, Engelska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till fraser (10 min)
  • Samla eleverna i en rund ring och repetera fraserna gemensamt.
  • Använd bilder eller kort med exempel på fraserna.
  • Diskutera kort vad varje fras betyder och ge exempel på hur de används.
2. Praktisk övning i par (15 min)
  • Låt eleverna arbeta i par där de turas om att ställa frågor till varandra med hjälp av de repeterade fraserna.
  • En elev ställer en fråga, och den andra svarar enligt fraserna. Exempel: “What would you like?” och “I’d like an apple.”
3. Rolig aktivitet: “Mina djur och frukter” (15 min)
  • Be varje elev att välja ett djur eller en frukt och bilda en mening.
  • Till exempel: “He is a monkey” eller “She likes to eat bananas.”
  • Eleverna går runt i klassrummet och presenterar sina meningar för sina klasskamrater.
4. Sammanfattning (10 min)
  • Samla eleverna igen för att reflektera över vad de lärt sig.
  • Låt några elever dela något nytt de lärt sig och ge varandra positiva kommentarer.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Fraser: Det är viktigt att eleverna kan använda korta och tydliga fraser för att kommunicera.
  • Ordförråd: Frukter, djur och kroppsdela hjälper eleverna att förbättra sin engelska och bli mer uttrycksfulla.
  • Frågor och svar: Att ställa tydliga frågor och ge lika tydliga svar är en central del av kommunikationen.
  • Interaktion: Elevens förmåga att kommunicera med varandra är viktig för språkinlärning och social utveckling.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
What En fråga som används för att be om information. Härstammar från gammal engelska.
I’d like En artig fras för att uttrycka vad man önskar. Förkortning av “I would like”.
Can Används för att be om tillåtelse. Härstammar från gammal engelska.
He/She Pronomen som refererar till en man eller kvinna. Härstammar från gammal engelska.
Likes Verb som används för att uttrycka vad någon tycker om. Härstammar från gammal engelska.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilken frukt skulle du välja om du fick en helt gratis? Varför?
  • B. Om du kunde välja ett djur som ditt husdjur, vilket skulle det vara och varför?
  • C. Hur skulle du förklara för någon på engelska vad du gillar att göra på fritiden?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om fyra. Varje grupp ska skapa en liten dialog där de använder de fraser och ordförråd de just tränat på. De ska inkludera olika djur och frukter i sina dialoger. Efter att de har övat ska varje grupp framföra sin dialog inför klassen.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. What would you like to eat? [Elevens svar]
2. Can I have an apple, please? [Elevens svar]
3. He is a __. [Elevens svar]
4. She likes to eat __. [Elevens svar]
5. We have __. [Elevens svar]
6. What is your favorite animal? [Elevens svar]
7. He has a __. [Elevens svar]
8. She is __ years old. [Elevens svar]

Hemuppgift

I hemuppgiften kan eleverna öva med de fraser de lärt sig under lektionen. En uppgift kan vara att skriva två nya meningar som innehåller en frukt och ett djur. De kan även be föräldrar att vara med och ställa frågor med “What would you like?” hemma.


Modern Tillbaka-knapp