Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 3
Ämne: Engelska och Hemkunskap
Tema: Bondgård
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjligheter att utveckla sin förmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt på engelska genom att läsa och skriva olika sorters texter, skapa dialoger och delta i samtal. | Eleven kan delta i samtal och samtalsliknande situationer där han eller hon framhäver sina åsikter. |
Eleverna ska också få kunskaper om hur livsmedel produceras, vilket innefattar allt från bondgårdar till matlagning och måltider. | Eleven kan läsa och förstå information i olika typer av texter. |
[Lgr 22, Engelska, Hemkunskap, Åk. 1-3]
Nyckelfrågor
- Hur bidrar olika roller på bondgården till att producera mat och andra varor?
- Vilka utmaningar och ansvar har de olika personerna på bondgården?
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion av grupper (10 min)
- Dela in klassen i grupper om fyra.
- Tilldela varje medlem en särskild roll:
- Bonden: Ansvarar för den övergripande driften av gården och djuren.
- Stalldrängen: Arbetar med djuren, deras skötsel och säkerhet.
- Plantskötaren: Ansvarar för växternas och grödornas vård och tillväxt.
- Pigan: Hjälper till med hushållsarbetet och allmänt stöd på gården.
2. Hjärngympa om bondgårdar (10 min)
- Brainstorming där grupperna diskuterar allt de vet om bondgårdar och de olika rollerna som finns där.
- Varje grupp ska lista tre ansvarsområden för varje roll.
3. Grupparbete (20 min)
- Grupperna börjar arbeta med sin presentation om rollerna på bondgården. De ska inkludera:
- En bild av varje person på bondgården.
- En beskrivning av varje persons ansvar och hur de bidrar till gården.
- Vad som är unikt med varje roll och vilka utmaningar de kan möta.
- Forskaren letar upp fakta om sina roller.
- Presentationsexperten skapar en affisch eller digital presentation.
- Organisatören ser till att arbetet flyter på och håller tidsramarna.
- Diskussionsledaren leder samtalet om uppgiften och ställer viktigare frågor.
4. Presentationer (10 min)
- Varje grupp presenterar sin affisch för klassen och förklarar vad de har lärt sig om de olika rollerna och deras betydelse på bondgården.
- Låt gärna klassen ställa frågor efter varje presentation.
5. Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta lektionen och diskutera vad eleverna har lärt sig om bondgårdar och de olika rollerna.
- Gå igenom nyckelfrågorna och be eleverna dela med sig av sina tankar.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Rollerna på bondgården. Lär känna de olika rollerna och deras betydelse.
- Hälsosam matproduktion. Diskutera hur bondgården bidrar till vår kost.
- Utmaningar i jordbruket. Vilka faktorer kan påverka deras arbete (väder, sjukdomar, marknad)?
- Engelska ord och adjektiv. Lär sig att beskriva jobb och uppgifter kopplade till bondgården.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Farmer | En person som driver en bondgård och odlar grödor. | Från fornnordiska “fjórðr”. |
Stablehand | En person som arbetar på en gård och sköter djuren. | Engelska sammansättningar av “stable” och “hand”. |
Gardener | En person som ansvarar för att odla och sköta växter. | Från franska “jardinier”, relaterat till “jardin” (trädgård). |
Diskussionsfrågor
- Hur påverkar varje persons arbete på bondgården matproduktionen?
- Vilka utmaningar tror ni att de kan ha i sitt arbete?
Aktivitet
Eleverna arbetar tillsammans i sina grupper om fyra för att skapa en affisch eller digital presentation om de olika rollerna på bondgården, med fokus på ansvar och utmaningar.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilken roll tyckte du var mest intressant och varför? | Elevernas individuella svar. |
Nämn en sak varje person gör på bondgården. | Exempel: Bonden planerar grödor, Stalldrängen sköter djuren. |
Vad lärde du dig om bondgårdar idag? | Elevernas svar. |
Hemuppgift
Välj en roll på bondgården och skriv en kort text på engelska som beskriver vad den personen gör, vilka utmaningar de möter och varför deras arbete är viktigt. Texten ska vara minst 200 ord lång.
Citat
“The farmer has to be an optimist or he wouldn’t still be a farmer.” – Will Rogers, 193. Citatet uttrycker vikten av optimism för den som arbetar inom jordbruket.