Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Engelska
Tema: Oregelbundna verb
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska utveckla sin förmåga att använda det engelska språket i tal och skrift samt i olika sammanhang där språk används. De ska få erfara och öva på att använda oregelbundna verb i olika former. | Eleven kan formulera sig enkelt och relativt sammanhängande i tal och skrift. Eleven kan använda centrales grammatiska strukturer, inklusive oregelbundna verb. |
[Lgr 22, Engelska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion av övningen (10 min)
- Informera eleverna om dagens fokus på oregelbundna verb.
- Beskriv syftet med övningen och hur den kommer att gå till.
- Förklara reglerna för verbmemory-spelet.
- Dela ut material och granska eventuella frågor.
- Genomförande av gruppövningen (30 min)
- Låt eleverna dela in sig i grupper om 3-4 personer.
- Ge varje grupp en uppsättning kort med oregelbundna verb och deras former.
- Eleverna spelar memory, där de turas om att vända kort och leta efter matchande verb.
- Uppmuntra till diskussion om vilka verb som är svåra eller lätta att komma ihåg.
- Gemensam sammanfattning (10 min)
- Samla klassen och låt varje grupp dela med sig av några verb de har fått.
- Diskutera gemensamt om svårigheterna och strategier för att lära sig oregelbundna verb.
- Påminn eleverna om vikten av att använda dem korrekt i framtiden.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Oregelbundna verb: Oregelbundna verb följer inte de vanliga reglerna för verbböjning i engelska och kan vara svåra att memorera.
- Användning i meningar: Eleverna ska kunna sätta oregelbundna verb i olika meningar för att förstå deras kontext.
- Minnen och erfarenheter: Att använda oregelbundna verb för att beskriva händelser ur det förflutna kan hjälpa till att befästa dessa i minnet.
- Spel och aktiviteter: Att involvera spel i lärandet kan göra det enklare och mer roligt att lära sig svåra verbformer.
- Reflektion över lärande: Att diskutera och reflektera över vad som har lärt sig hjälper till att förstärka kunskapen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Swim | Att röra sig i vatten för att förflytta sig. | Från gammal engelska “swiᶒman” |
Feed | Att ge mat eller näring. | Från gammal engelska “fēdan” |
Go | Att förflytta sig från en plats till en annan. | Från gammal engelska “gān” |
See | Att uppfatta med ögonen. | Från gammal engelska “sēon” |
Write | Att sätta ner ord på papper eller en yta. | Från gammal engelska “writan” |
Diskussionsfrågor
- A. Vilken är din favoritaktivitet som involverar ett oregelbundet verb i berättande?
- B. Hur kan man använda oregelbundna verb i olika tidsformer? Ge exempel.
- C. Vad kan vara ytterligare tips för att memorera oregelbundna verb enklare?
Aktivitet
Aktiviteten går ut på att eleverna ska spela verbmemory. Dela upp eleverna i grupper. Ge varje grupp en uppsättning kort med oregelbundna verb och deras former. Eleverna ska turas om att vända på korten, försöka hitta par och samtidigt diskutera betydelsen av de verb de träffar på. Denna aktivitet syftar till att göra lärandet både roligt och interaktivt.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad innebär ett oregelbundet verb? | Verb som inte följer regler |
2. Nämn tre oregelbundna verb. | 1. Go 2. See 3. Write |
3. Hur används oregelbundna verb i engelska? | För att beskriva handlingar |
4. Varför är det viktigt att lära sig dessa? | För att kunna prata och skriva korrekt |
5. Ge ett exempel på en mening med ett oregelbundet verb. | “I went to the store.” |
6. Hur kan spel hjälpa oss att lära oss? | Genom att göra det roligare och minnesvärt |
7. Vad var det svåraste med dagens lektion? | Diskutera gemensamt |
8. Vilket verb vill du träna mer på? | Diskutera gemensamt |
Hemuppgift
En hemuppgift kan handla om att eleverna ska skriva en kort berättelse på 1-2 sidor (A4) där de använder minst fem oregelbundna verb i preteritum. Berättelsen kan handla om en händelse under deras senaste helg eller ett minne från sin barndom. De ska även markera oregelbundna verb med fetstil i texten.
Citat
“To be yourself in a world that is constantly trying to make you something else is the greatest accomplishment.” – Ralph Waldo Emerson (1803-1882) Detta citat påminner oss om vikten av att vara sanna mot oss själva och våra kunskaper, inklusive när vi lär oss oregelbundna verb som en del av att uttrycka oss i engelska.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.