Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller Kurs: Engelska 6
Tema: Seminarie om “A Modest Proposal”
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Analys och tolkning av skönlitteratur och sakprosa från olika tidsepoker. Diskussion av textens budskap och stil figurativa och stilistiska medel som författaren använder för att framhäva sitt budskap. | Eleven kan med viss säkert redogöra för och analysera innehållet i olika texter. Eleven kan reflektera över och ställa frågor till text och sammanhang. |
[Läroplan: Gy11, Engelska 6]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till seminariet (10 min)
- Presentera syftet med seminariet: djupare analys av “A Modest Proposal”.
- Gå igenom seminariets struktur och hur det kommer att gå till.
- Diskussion av bokens teman (20 min)
- Diskutera centrala teman såsom satire, samhällskritik och etik.
- Låt eleverna dela med sig av sina tankar om texten.
- Frågeformulering (10 min)
- Presentera de frågor som kommer att används under seminariet.
- Ge eleverna möjlighet att ställa frågor.
- Sammanfattning och förberedelse inför seminariet (10 min)
- Sammanfatta vad som har diskuterats och hur eleverna kan förbereda sig hemma.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen:
- Satirisk skrivstil: Hur Jonathan Swift använder satir för att kritisera samhällsfrågor.
- Temat etik: Diskussion kring etiska frågor som tas upp i texten och deras relevans idag.
- Historisk kontext: Förståelse för den tid och de omständigheter som boken skrevs under.
- Textanalys: Hur man analyserar och tolkar litterär text.
- Seminarieledarskap: Förmågan att leda en diskussion och ställa relevanta frågor.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Satir | En litterär form som kritiserar människor, institutioner eller samhällsproblem genom humor och överdrift. | Från franska “satire”, av latin “satur”, som betyder “mätt” eller “full”, refererar till full orättvisa. |
Ironi | En stilfigur där man uttrycker det motsatta av det man egentligen menar. | Från grekiska “eironeia”, som betyder att man döljer sina känslor. |
Provokation | En handling som syftar till att väcka känslor hos en publik. | Från latinska “provocatio”, som betyder “att kalla fram”. |
Etik | Den del av filosofin som studerar moraliska värden, normer och principer. | Från grekiska “ethos”, vilket betyder karaktär eller seder. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka faktorer anser du att Swift kritiserar i sitt förslag, och varför är de viktiga att diskutera idag?
- B. Hur tror du att boken uppfattades av samtidens läsare och vad kan det säga om vår egen tids samhällskritik?
- C. Finns det några moderna exempel på satir som du tycker är särskilt kraftfulla? Diskutera varför dessa exempel fungerar.
Aktivitet
Eleverna delas in i mindre grupper där varje grupp får diskutera ett specifikt tema ur “A Modest Proposal”. Efter 15 minuter får varje grupp presentera sina insikter och diskutera med klassen. Denna interaktiva metod ger eleverna möjlighet att utforska boken mer ingående och förbereda sig inför seminarium.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är huvudbudskapet i “A Modest Proposal”? | |
Vilka ställs emot i Swifts satir? | |
Hur använder Swift satir som ett verktyg i sin text? | |
Vad förväntar du dig att få lära dig av seminariet? | |
Vilka samhällsfrågor lyfter Swift fram genom sin text? | |
På vilket sätt berör boken värderingar och etik? | |
Vilken effekt har Swifts stil på läsarens upplevelse? | |
Hur kan vi relatera “A Modest Proposal” till nutiden? |
Hemuppgift
En hemuppgift kan vara att skriva en kort essä (1-2 sidor) där eleverna reflekterar över sin uppfattning av “A Modest Proposal”, inklusive en analys av Swifts användning av satir. De ska argumentera för sina åsikter och koppla texterna till nutida samhällsfrågor.
Citat
“Satire is a sort of glass, wherein beholders do generally discover everybody’s face but their own.” – Jonathan Swift, 1710. Detta citat belyser hur satir ofta blottar bristerna hos andra, men hur det också kan spegla den egna ofullkomligheten, vilket är en central del av diskussionen i seminariet.