Lektionsplanering: Skriv en saga i Engelska
Årskurs 6
Ämne Engelska
Tema Skrivuppgift: Skriv en saga
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
– Berättande texter med handling, miljö och karaktärer. | – Eleven kan skriva enkla sammanhängande berättande texter med viss anpassning. | – Eleven kan skriva relativt välutvecklade sammanhängande berättande texter. |
– Enkla strategier för att planera och förbättra texter. | – Eleven använder grundläggande strategier för att bearbeta och skriva. | – Eleven använder några olika strategier för bearbetning och utveckling av texten. |
– Grundläggande grammatiska strukturer och ordförråd. | – Texten innehåller enkla, i huvudsak korrekta grammatiska former med visst stöd. | – Texten innehåller relativt korrekt grammatik och varierat ordförråd. |
Källa: Lgr22, Engelska, Åk 4–6
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till sagor (10 min)
- Presentera vad en saga är, dess typiska drag såsom karaktärer, miljö, handling och budskap.
- Ge exempel på klassiska sagor kända för eleverna.
- Diskutera skillnaden mellan sagor och andra berättande texter.
- Visa en kort saga på engelska eller läs högt.
- Fråga eleverna vad de förväntar sig av sin egen saga.
2. Planera sagans handling (10 min)
- Låt eleverna brainstorma idéer till sin saga, t.ex. var den utspelar sig och vilka som är med.
- Använd stödfrågor: Vem? Vad? Var? När? Varför?
- Visa en planeringsmall som eleverna fyller i.
- Gå runt och stödja elevernas tankar och frågor.
- Uppmuntra kreativitet och egna idéer.
3. Skriv första utkastet (15 min)
- Ge tydliga instruktioner om att skriva en saga med början, mitt och slut.
- Eleverna skriver på egen hand, men kan ställa frågor.
- Påminn om att använda enkla men fullständiga meningar.
- Hjälp elever som fastnar med förslag på ord och formuleringar.
- Sätt tonvikt på berättelsens struktur och tydlighet.
4. Parvis respons och bearbetning (10 min)
- Eleverna läser sina sagor för varandra i par.
- De ger omdömen om vad som var bra och vad som kan förbättras.
- Läraren instruerar hur man ger konstruktiv återkoppling.
- Elever gör enkla förbättringar utifrån respons.
- Fokus på att utveckla handlingen och språket.
5. Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Samla klassen och diskutera vad eleverna lärt sig om sagor.
- Ge positiv feedback och lyft fram exempel.
- Uppmuntra eleverna att fortsätta skriva och läsa fler sagor.
- Sammanfatta lektionens mål och vad som uppnåtts.
- Knyt an till betygskriterierna i enkla ord.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Sagans konstruktion: En saga innehåller en början med presentation av karaktärer och miljö, en mitt med en handling eller konflikt, samt ett slut som löser konflikten. Eleverna kan ibland blanda ihop med andra texter, så klargör skillnaden.
- Karaktärer och miljö: Sagor har ofta färgstarka karaktärer och magiska eller fantasifulla miljöer. Det är viktigt att eleverna utvecklar dessa för att göra texten intressant.
- Enkla grammatiska strukturer: Eleverna förväntas använda enkla meningar med grundläggande tempus, främst presens och preteritum. Vanliga misstag som att blanda tempus bör undvikas.
- Ordförråd: Vacker, fantasirik och varierad användning av adjektiv och verb för att göra sagan levande. Typiska ord för sagor: enchanted, brave, forest, magical, castle.
- Planering och bearbetning: Att planera texten skriftligt hjälper eleverna att få struktur och klarhet. Att ge och ta emot respons är en viktig del i skrivprocessen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Story | Berättelse med handling och karaktärer | Från latin “historia” via engelska |
Character | Person eller varelse i en berättelse | Från grekiska “kharaktēr” |
Setting | Tidsperiod och plats där berättelsen händer | Från engelska “set” |
Plot | Händelseförlopp i berättelsen | Från engelska |
Conflict | Problem eller motsättning i berättelsen | Från latinska “conflictus” |
Magical | Något som handlar om magi eller övernaturligt | Från engelska med latinska rötter |
Brave | Modig | Från gammalfranska “braeve” |
Diskussionsfrågor
- A. Om din saga handlar om en hjälte som måste rädda världen, ska hjälten alltid göra det rätta även om det är farligt? Hur kan man bestämma vad som är rätt? Diskutera vad mod och ansvar innebär.
- B. Tänk dig att i din saga finns en “ond” karaktär. Kan det finnas goda skäl till att en person beter sig illa? Hur kan man förstå och förlåta?
- C. Om sagan utspelar sig i en fantasivärld med magi, hur kan det påverka hur vi tänker på verkligheten? Kan magi användas för att lösa problem, eller skapar det nya?
- D. I sagor finns ofta ett tydligt budskap eller läxa. Hur kan en saga påverka oss som läser den? Tänk på exempel från sagor du känner till.
Aktivitet
Eleverna skriver en egen saga, inspirerad av ett tema de själva väljer, exempelvis äventyr, vänskap eller magi. De får börja med att planera sin berättelse på en planeringsmall med frågor om karaktärer, miljö och handling. Under skrivprocessen får de stöd med ordlistor och exempel på meningar på engelska. När första utkastet är klart, läser eleverna sina texter för en kompis som ger feedback på vad som var spännande och vad som kan utvecklas. Eleverna bearbetar sedan sin text för att förbättra den både språkligt och innehållsmässigt. Lektionen avslutas med att några elever frivilligt delar sina sagor i helklass för att öva muntlig framställning och få positiv respons.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är de tre delarna i en saga? | Början, mitt och slut |
Nämn två viktiga ingredienser i en saga. | Karaktärer och miljö |
Vilket tempus är vanligt i sagor? | Preteritum (dåtid) och presens (nutid) |
Vad är syftet med att ge respons på en saga? | För att hjälpa författaren att förbättra texten |
Vilket ord beskriver platsen där sagan utspelar sig? | Setting |
Vad betyder “plot”? | Händelseförlopp i berättelsen |
Varför är det viktigt med en bra början? | För att fånga läsarens intresse och sätta scenen |
Vad betyder “magical” i sagor? | Något som handlar om magi eller övernaturligt |
Hur kan en saga påverka läsaren? | Den kan ge lärdomar, väcka känslor och stimulera fantasin |
Varför är planering viktigt i skrivandet? | För att texten ska bli strukturerad och lätt att följa |
Citat
”A good story can transport readers to faraway worlds and open their eyes to new ideas.” – J.K. Rowling (2007)
Denna kommentar belyser hur sagor kan vara kraftfulla verktyg för att utveckla elevernas fantasi och förståelse för olika perspektiv, något som är centralt i skrivuppgiften.
”Stories are the communal currency of humanity.” – Tahir Shah (2011)
Detta citat visar hur berättelser binder samman människor och kulturer, vilket gör skrivandet av sagor till en meningsfull aktivitet som också stödjer elevens språk- och kulturförståelse.