Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 5
Ämne: Engelska
Tem: Skriva en berättelse med glosor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Arbeta med att läsa och skriva olika typer av texter, som berättelser och faktatexter | Eleven kan skriva enkla och sammanhängande texter med viss struktur. |
Olika sätt att strukturera en berättelse: inledning, handling och avslutning | Eleven kan använda några grammatiska strukturer och fylla i enkelt budskap. |
[Lgr22, Engelska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till berättelsens struktur (10 min)
- Förklara de grundläggande delarna av en berättelse (inledning, handling, avslutning).
- Diskutera vad som gör en berättelse intressant.
- Genomgång av vecka 5-glosorna (15 min)
- Visa glosorna på tavlan och ge exempel på hur de kan användas i meningar.
- Låt eleverna bidra med egna exempel.
- Skriva en berättelse (15 min)
- Dela ut checklistor och ordlistor (se nedan).
- Ge instruktioner om hur de kan börja sin berättelse och påminn om att använda glosorna.
- Diskussion och feedback (10 min)
- Låt eleverna dela med sig av sina första meningar.
- Ge gruppvis feedback och stöd.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen.
- Berättelsens delar: Inledning, handling och avslutning.
- Användning av glosor: Hur och när man kan använda veckans glosor.
- Språkliga strukturer: Enkla meningar och sammanhang.
- Att ge och ta emot respons: Vikten av att hjälpa varandra och ge konstruktiv kritik.
- Skriva med stöd: Checklistor och ord med exempel kan vara till stor hjälp.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
First | Först | Från gammelsvenska “framm” |
Then | Sedan | Från gammelsvenska “þæn” |
Finally | Slutligen | Från latin “finalis” |
Next | Nästa | Från gammelsvenska “næsta” |
After | Efter | Från gammelsvenska “æfter” |
Before | Före | Från gammelsvenska “for” |
Because | För att | Från gammelsvenska “þi” |
However | Emellertid | Från gammelsvenska “hū” |
Although | Även om | Från gammelsvenska “þō” |
Even though | Trots att | Från gammelsvenska “jafn” |
Meanwhile | Samtidigt | Från gammelsvenska “meðan” |
In addition | Dessutom | Från gammelsvenska “in” och “till” |
In fact | Faktiskt | Från latin “factum” |
Therefore | Därför | Från gammelsvenska “þer” |
For instance | Till exempel | Från franska “exemples” |
On the other hand | Å andra sidan | Från gammelsvenska “hand” |
Despite | Trots | Från gammelsvenska “þrá” |
In conclusion | Avslutningsvis | Från latin “conclusio” |
Since | Eftersom | Från gammelsvenska “sidan” |
Until | Tills | Från gammelsvenska “in till” |
Diskussionsfrågor
- A. Vilken del av berättelsen tycker du är viktigast?
- B. Hur kan man göra sin berättelse mer intressant?
- C. Vad kan man göra för att hjälpa en vän att skriva sin berättelse?
Aktivitet
Låt eleverna börja skriva en kort berättelse i klassen, där de använder minst fem av veckans glosor. Berättelsen bör följa en enkel struktur: inledning, handling och avslutning. Efter att de har skrivit ett första utkast, ska de parvis läsa upp sina berättelser och ge varandra feedback baserat på checklistan.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är en inledning? | En del av berättelsen där man presenterar karaktärerna och miljön. |
2. Hur kan man använda “first”? | För att markera början på handlingen. |
3. Vad betyder “however”? | Det är ett sätt att visa på kontraster i texten. |
4. Nämn en glosa du kan använda i din berättelse. | Elevens val (ex. “finally”). |
5. Vad är syftet med en berättelses avslutning? | Att knyta ihop trådar och sammanfatta handlingen. |
Hemuppgift
Skriva en färdig berättelse hemma som de sedan kan läsa upp för klassen vid nästa tillfälle. Berättelsen ska innehålla minst tio av veckans glosor. Checklistor och ord kan skapas som handouts för eleverna under lektionen.