Lektion. Engelska. Teater och berättande. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 2

Ämne: Engelska

Tema: Teater och berättande

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Muntlig kommunikation, berättande och traditioner i olika kulturer. Eleven kan återberätta och framföra berättelser på engelska.

[Lgr22, Engelska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till berättelsen (10 min)
    • Presentera berättelsen och dess karaktärer.
    • Läs eller spela upp berättelsen för eleverna.
    • Diskutera berättelsens budskap och vad som gör en bra berättelse.
  2. Rollfördelning (10 min)
    • Dela ut rollerna i berättelsen till eleverna.
    • Gå igenom varje karaktärs egenskaper och bakgrund.
    • Låt eleverna öva sina repliker i små grupper.
  3. Repetera (15 min)
    • Låt grupperna öva på sina scener.
    • Ge feedback och hjälp till med svåra delar.
    • Uppmana dem att använda gester och mimik.
  4. Framförande av berättelsen (15 min)
    • Låt grupperna framföra sin del av berättelsen inför klassen.
    • Ge positiv feedback och diskussion efter varje framförande.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Berättelsestruktur. Lärande om inledning, mittdel och avslutning i en berättelse.
  • Språkliga uttryck. Utforskande av olika sätt att uttrycka känslor genom språk.
  • Kulturella perspektiv. Hur olika kulturer berättar historier och traditioner.
  • Samspel och kommunikation. Vikten av att lyssna och kommunicera med varandra.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Character A person or animal in a story.
Dialogue A conversation between two or more characters.
Performance A presentation of a story or play in front of an audience.
Script The written text of a play or performance.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan olika känslor påverka hur vi berättar en historia?
  • B. Vilken karaktär i berättelsen tycker ni är mest intressant och varför?
  • C. Hur kan vi använda vår röst och kroppsspråk för att förbättra våra berättelser?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skriva en egen kort berättelse utifrån givna teman, exempelvis “en dag i parken” eller “skattjakten”. De ska sedan fördela roller, öva på att framföra berättelsen och inkludera gester och mimik för att göra sin berättelse mer levande. Varje grupp får cirka 20 minuter på sig.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad handlar berättelsen om? [Svar]
Vilka är huvudkaraktärerna? [Svar]
Hur utvecklas berättelsen? [Svar]
Vad var din favoritdel av berättelsen? [Svar]
Vilka känslor väcker berättelsen hos dig? [Svar]
Vad skulle du vilja ändra i berättelsen? [Svar]
Lärde du dig något nytt idag? [Svar]
Hur kände du dig under framträdandet? [Svar]

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en egen kort berättelse på engelska (1-2 sidor, A4) där de inkluderar minst tre karaktärer och ett tydligt tema. De ska även öva på att framföra berättelsen muntligt i nästa lektion.

Citat

“The world is but a canvas to our imagination.” – Henry David Thoreau (1817-1862) Detta citat betyder att vår fantasi inte har några gränser och vi kan skapa vilken berättelse vi vill. Det knyter an till lektionen genom att uppmana eleverna att använda sin kreativitet när de skriver sina egna berättelser.


Modern Tillbaka-knapp