Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Entreprenörskap
Tema: Mentorskap och nätverkande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Genomgång av betydelsen av nätverkande i entreprenörskap samt hur man kan använda mentorskap för att utveckla sin verksamhet. | Eleven deltar aktivt i diskussioner och visar förståelse för vikten av nätverkande i entreprenörskap. |
[Läroplan för gymnasieskolan (Gy11)]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till nätverkande (15 min)
- Förklara vad nätverkande innebär och dess betydelse för entreprenörer.
- Diskutera hur relationer kan påverka framgången för ett företag.
- Ge exempel på kända entreprenörer som har haft framgång genom sina nätverk.
- Låt eleverna dela med sig av sina egna erfarenheter av nätverkande.
- Mentorskapets roll (15 min)
- Diskutera vad en mentor är och vilka egenskaper en bra mentor bör ha.
- Gå igenom fördelarna med att ha en mentor i sin karriär.
- Flera elever presenterar sina egna förebilder eller mentorer och diskussioner om deras betydelse.
- Be grupperna brainstorma och skriva en lista på potentiella mentorer inom olika branscher.
- Aktivitet: Nätverksövning (15 min)
- Eleverna deltar i en rollspelsövning där de simulerar nätverkande på ett event.
- Dela in eleverna i små grupper och ge dem olika scenarier av affärsnätverkande.
- De ska öva på att presentera sig själv och sin verksamhet på ett kort och koncist sätt.
- Diskutera efter övningen vad som gick bra och vad som kan förbättras.
- Reflektion och avslut (5 min)
- Sammanfatta lektionens innehåll och låt eleverna dela sina tankar om hur de kan använda nätverkande och mentorskap framöver.
- Ge eleverna frågor att fundera på till nästa lektion: Vilka kontakter skulle ni vilja ha och varför?
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Nätverkande: Betydelsen av att skapa och underhålla relationer inom affärsvärlden. Det kan öppna dörrar till nya möjligheter och samarbetsformer.
- Mentorskap: En mentor fungerar som vägledare och kan hjälpa mindre erfarna personer genom att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter.
- Knytande kontakter: Vikten av att knyta kontakter i branschen och hur man gör det effektivt, t.ex. på mässor och events.
- Övningar i nätverkande: Praktiska övningar för att simulera nätverkande situationer och få feedback.
- Reflektion: Lärande genom reflektion efter nätverksövningar och mentorskapssituationer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Nätverkande | Processen att knyta kontakter och bygga relationer inom en viss bransch. | Kommer från ordet “nät”, refererande till bindning mellan olika noder. |
Mentor | En erfaren person som ger vägledning och stöd till en mindre erfaren individ. | Ursprungligen franska, från grekiskans “mentor”, namnet på en karaktär i Homeros’ “Odysseén”. |
Relation | Förhållandet mellan människor, antingen personligt eller professionellt. | Latin “relatio”, vilket betyder att återföra eller berätta om. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur skulle ni definiera framgång när det gäller nätverkande inom entreprenörskap?
- B. Kan ni ge exempel på hur en mentor har påverkat er väg in i arbetslivet?
- C. Vilka är de största hindren för effektivt nätverkande, och hur kan vi övervinna dem?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en nätverksplan som beskriver vilka personer de vill knyta kontakt med och varför. De ska inkludera minst tre olika personer och motivera deras val. Eleverna ska också planera hur de ska nå ut till dessa personer och föreslå ett sätt att inleda kontakten (t.ex. via sociala medier, e-post, eller face-to-face möte). Denna aktivitet ger eleverna möjlighet att aktivt applicera det de har lärt sig om nätverkande.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad lärde du dig om vikten av nätverksbyggande? | Att skapa relationer kan leda till framtida möjligheter. |
Hur skulle du definiera en bra mentor? | En mentor är någon med erfarenhet som kan ge råd. |
Vilka metoder kan du använda för att nätverka? | Deltagande på events och sociala medier är bra metoder. |
Varför är mentorskap viktigt inom entreprenörskap? | Det erbjuder stöd och vägledning under karriären. |
Hur kan nätverkande påverka en affärsverksamhet? | Genom att öka möjligheterna till samarbeten och partnerskap. |
Vad var en användbar övning från lektionen? | Rollespel för att öva nätverkande var mycket användbart. |
Vilka känslor kopplar du till nätverkande? | Ibland nervöst, men även spännande. |
Hur tänker du använda det du lärt dig i framtiden? | Jag planerar att aktivt söka kontakter i min bransch. |
Hemuppgift
En brödtext redovisar en hemuppgift där eleverna ska identifiera en potentiell mentor inom deras område intresse och förbereda sig på ett möte med denne. De ska skriva en kort sammanställning om mentorn och förbereda frågor eller teman de vill diskutera under mötet. Denna hemuppgift syftar till att hjälpa dem att tillämpa det de lärt sig om nätverkande och mentorskap.
Citat
”The greatest gift is not being afraid to question.” – Ruby Dee, 1932. Detta citat handlar om vikten av att våga ställa frågor, vilket är avgörande för att bygga relationer och nätverk. Det uppmanar oss att vara nyfikna och att inte tveka när det kommer till att söka råd och vägledning från andra.