Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Entreprenörskap och företagande. Presentationsteknik för entreprenörer. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Entreprenörskap och företagande

Tema: Presentationsteknik för entreprenörer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Entreprenörskapets grundläggande begrepp och principer, samt processerna för att starta och driva en verksamhet. Eleven kan redogöra för grundläggande begrepp inom entreprenörskap.
Presentationsteknik och kommunikation i affärslivet, inklusive användning av olika medier och tekniska hjälpmedel. Eleven kan använda olika tekniska hjälpmedel för att stödja sin presentation.
Vikten av att bygga relationer och nätverk i affärsvärlden. Eleven kan delta aktivt i diskussioner och redovisa sin egen åsikt.

Källa: [Gy11, Entreprenörskap och företagande]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till presentationsteknik (10 min)
    • Förklara syftet med presentationsteknik och dess betydelse för entreprenörer.
    • Gå igenom grundläggande kriterier för en effektiv presentation.
    • Diskutera skillnader mellan formella och informella presentationer.
    • Visa exempel på lyckade presentationer och vad som gjorde dem bra.
  2. Planera och strukturera en presentation (15 min)
    • Lär ut hur man bygger en struktur för en presentation (inledning, huvudpunkt och avslutning).
    • Diskutera vikten av att anpassa sin presentation till målgruppen.
    • Ge exempel på visuella hjälpmedel och hur de kan stötta presentationen.
    • Eleverna får börja skissa på sin egen presentation kring en affärsidé.
  3. Praktisk övning: presentation framför klassen (20 min)
    • Eleverna presenterar sina affärsidéer i små grupper.
    • Ge feedback baserat på centrala kriterier som involverar kroppsspråk och tydlighet.
    • Diskutera vad som fungerade bra och vad som kan förbättras i de olika presentationerna.
    • Ge möjlighet för eleverna att ställa frågor.
  4. Avstämning och reflektion (5 min)
    • Sammanfatta lektionen och reflektera över de lärdomar vi fått av övningen.
    • Låt eleverna skriva ner tre saker de lärde sig idag.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen:

  • Presentationsteknik: Att kommunicera effektivt och övertygande är centralt för en framgångsrik presentation.
  • Kroppsspråk: Hur kroppsspråk kan förstärka ett budskap och skapa förtroende.
  • Visuella hjälpmedel: Hur och när man ska använda bilder och grafik för att stöda inslag i sin presentation.
  • Anpassning: Att anpassa språket och innehållet baserat på publiken och syftet med presentationen.
  • Feedback: Att ge och ta emot konstruktiv feedback för att utvecklas som talare.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Presentation En visuell och muntlig presentation av en idé, produkt eller tjänst. Från latin “praesentatio”, vilket betyder “att visa”.
Kroppsspråk Icke-verbal kommunikation genom kroppens rörelser och gester. Från svenskan “kropp” och “språk”.
Visuella hjälpmedel Material som används för att förtydliga och stödja en presentation, som bilder eller diagram. Från latin “visus”, vilket betyder “se”.
Feedback Återkoppling på en presentation eller prestation för att hjälpa till med utveckling. Från engelskans “feed” och “back”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan olika typer av presentationsteknik påverka hur vi uppfattar information?
  • B. Vilka utmaningar kan man stöta på när man presenterar framför en grupp och hur kan man hantera dessa?
  • C. Kan ni ge exempel på en gång när ni såg en riktigt bra presentation? Vad gjorde den så unik?

Aktivitet

Eleverna delas upp i små grupper och får i uppdrag att förbereda en presentation om en valfri affärsidé som de ska redovisa för klassen. Grupperna bör tänka på att använda olika presentationstekniker och berätta klart och tydligt om deras idé. De ska använda visuella hjälpmedel som stöd, såsom PowerPoint eller affischer. Varje presentation ska ta max 5 minuter och därefter ska klassen ge feedback på presentationen.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är syftet med en presentation? Att kommunicera en idé eller information.
Nämn tre viktiga delar i en presentation. Inledning, huvuddel och avslutning.
Vad betyder kroppsspråk? Icke-verbal kommunikation.
Hur kan visuella hjälpmedel hjälpa? De underlättar förståelsen och gör presentationen mer engagerande.
Nämn en utmaning med att tala inför en grupp. Nervositet eller att glömma bort vad man ska säga.
Vad bör man göra om man får feedback? Ta till sig kritiken och använda den för att förbättra sig.
Hur kan man engagera publiken? Genom att ställa frågor och interagera.
Vad lärde du dig idag? (Elevernas egna reflektioner).

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att skriva en reflektion kring sin egen presentation som de genomfört under lektionen. Reflektionen ska innehålla vad de tyckte gick bra, vad som kunde förbättras samt om de fick någon feedback som var särskilt värdefull. Skriv två A4-sidor, och besvara frågorna detaljerat.

Citat

“Det handlar inte bara om att vinna, utan om att göra sitt bästa.” – Richard Branson, 2005. Detta citat knyter an till idag eftersom presentationsteknik handlar om att träna och utvecklas, oavsett utfall. Att fokusera på processen och sitt eget lärande är centralt i entreprenörskapet.

“`


Modern Tillbaka-knapp