Lektion. Estetisk kommunikation. Kreativ samverkan mellan konstformer. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Estetisk kommunikation

Tema: Kreativ samverkan mellan konstformer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Estetiska uttrycksformer, begrepp, tekniker och metoder. Utforskande av kreativa möjligheter. Gruppdynamik i skapande arbete. Eleven använder uttryck från en eller flera estetiska uttrycksformer för att gestalta en större estetisk produktion samt uppvisar ett visst handlag inom någon estetisk uttrycksform.
Aktiv samverkan mellan olika konstformer. Konstnärlig produktionsprocess från idé till färdig gestaltning. Mötet med publik eller betraktare. Eleven deltar i en konstnärlig produktionsprocess och presentation av en omfattande färdig gestaltning.
Kreativitet och kritik av konstnärliga val och metoder. Eleven använder relevant teknik för att producera och kommunicera med estetiska uttryck.

[Gy11, Estetisk kommunikation]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till temat (10 min)
  • Presentera kursens syfte och mål.
  • Diskutera vikten av kreativ samverkan inom olika konstformer.
  • Visa exempel på framgångsrika projekt där olika konstarter samarbetat.
  • Ställ frågor för att engagera eleverna kring sina egna erfarenheter.
2. Gruppindelning (10 min)
  • Indela eleverna i grupper om tre till fem.
  • Ge varje grupp en specifik konstform (ex. teater, musik, bildkonst) att utgå ifrån.
  • Förklara uppgiften: att skapa ett gemensamt verk.
  • Diskutera förväntningar och roller inom grupperna.
3. Brainstorming och planering (15 min)
  • Ge grupperna tid att brainstorma idéer.
  • Uppmuntra att diskutera hur deras konstformer kan integreras.
  • Grupperna gör en skiss eller plan för det gemensamma verket.
  • Stödgrupperna genom att cirkulera och ge feedback.
4. Sammanfattning och reflektion (15 min)
  • Grupperna presenterar sina planer.
  • Diskutera vad de lärt sig om samverkan och kreativitet.
  • Reflektera över utmaningar och möjligheter i processen.
  • Avsluta med att knyta an till riktlinjerna för fortsatt arbete.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Estetiska uttrycksformer: eleverna ska förstå och kunna använda olika estetiska uttryck i sina projekt.
  • Gruppdynamik: vikten av kommunikation och samarbete för att nå gemensamma mål.
  • Konstnärlig process: från idé till färdigt verk och betydelsen av feedback och reflektion.
  • Kritik och analys: att ge och ta emot konstruktiv kritik för att förbättra det estetiska uttrycket.
  • Presentationsteknik: hur man presenterar sitt arbete för publik och kollegor på ett effektivt sätt.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Estetik Studiet av skönhet och konst. Från grekiska “aisthesis” som betyder perception.
Gestaltning Processen av att forma eller skapa en konstnärlig presentation. Från tyska “Gestaltung”.
Kreativitet Förmågan att skapa nya och innovativa idéer. Från franska “créativité”, som betyder att skapa.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad är det största hindret för kreativt samarbete och hur kan vi övervinna det?
  • B. Vilken roll spelar feedback i den kreativa processen och hur kan det förbättras?
  • C. Hur påverkar samhället och kultur vårt sätt att skapa konst?

Aktivitet

Eleverna ska i grupper skapa en gemensam performance som integrerar deras olika konstformer. De skall arbeta fram ett koncept som förenar deras idéer och uttryck. Varje grupp får 30 minuter för att träna och förbereda sig. Efter presentationen ger de varandra konstruktiv feedback för att förbättra sina konstverk.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilka estetiska uttrycksformer använde du? Eleven anger sina använda konstformer.
Vad var den största utmaningen i samarbetet? Eleven reflekterar över samarbetets dynamik.
Hur kan ert verk förmedla ett budskap? Eleven analyserar verket utifrån budskap.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort essä som reflekterar över sin upplevelse av den kreativa processen, inklusive de utmaningar de stötte på och hur de övervann dem. Essän ska vara mellan 500-700 tecken och lämnas in till nästa lektion.

Citat

“Kreativitet innebär att man har modet att släppa sina idéer.” – David Bowie, 1997 Det här citatet betonar vikten av att våga ta risker i kreativa processer och är centralt för lektionens tema om samarbete och kreativitet.


Modern Tillbaka-knapp