“[Lektion]. Film och TV-kunskap. Filmgenrer och filmvanor. [Gymnasiet Nivå 1]”

“`html

Ämne: Film och TV-kunskap

Årskurs: Gymnasiet Nivå 1

Tid: 50 minuter

Mål: Eleverna ska utveckla sin förmåga att identifiera olika filmgenrer samt reflektera kring sina egna filmvanor och de olika sätt att uppleva film på (bio, mobil, hemma, klassrum).

Moment 1: Introduktion och tittande (ca 15 min)

  • Kort introduktion till temat filmgenrer.
  • Eleverna tittar på ett program om genrer på UR Play (läraren förbereder länken och visar eller eleverna tittar individuellt).

Moment 2: Diskussionsfrågor i grupp (ca 15 min)

Diskussion i små grupper eller helklass med fokus på programmet. Förslag på frågor:
  1. Vilka olika filmgenrer nämndes i programmet? Ge exempel på filmer inom några av dessa genrer.
  2. Hur kan olika genrer påverka hur vi uppfattar en filmberättelse?
  3. Varför tror ni att det finns så många olika genrer inom film och tv?
  4. Hur skiljer sig olika genrer åt i stil, tempo och berättarteknik?
  5. Vilken genre tycker ni personligen mest om och varför?

Moment 3: Individuell uppgift (ca 15 min)

Eleverna skriver en kort text med frågor som stöd:
  1. Vilka typer av filmer har du sett och vad uppskattar du med de filmerna?
  2. På vilka olika sätt brukar du titta på film (bio, mobil, hemma, i skolan)?
  3. Hur skiljer sig upplevelsen beroende på vilket sätt du tittar på film?
  4. Nämn några fördelar och nackdelar med att se film på bio jämfört med mobilen.
  5. Avsluta med en text om din personliga erfarenhet av att se på film – vad betyder film för dig?

Vill du att jag hjälper dig att skapa en fullständig professionellt formaterad lektionsplanering inklusive koppling till styrdokument och lektionssammanfattning? Eller vill du ha stödmaterial, t.ex. diskussionsfrågor och uppgifter i en Word-fil?

“`


Modern Tillbaka-knapp