Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Filosofi 2
Tema: Analys av fallstudier
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Praktisk tillämpning av filosofiska teorier. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan använda filosofiska teorier för att analysera olika praktiska situationer. |
Lärarledda instruktioner
- Introduktion av fallstudie (15 min)
- Presentera en specifik fallstudie kopplad till tidigare diskuterade teorier.
- Ge eleverna en översikt av de filosofiska teorier som relaterar till fallet.
- Ställ frågor för att väcka intresse och engagemang.
- Gruppanalys (30 min)
- Dela in eleverna i grupper för att analysera fallet utifrån olika filosofiska perspektiv.
- Ge tydliga instruktioner om vad de ska fokusera på under diskussionen.
- Uppmuntra grupperna att tänka kritiskt och ställa frågor till varandra.
- Presentation av analyser (25 min)
- Be varje grupp att presentera sin analys för klassen.
- Skapa en diskussionsanda där eleverna kan ge feedback till varandra.
- Svara på eventuella frågor från klassen.
- Reflektion och helklassdiskussion (20 min)
- Diskutera lärdomar från analyserna och hur de kan appliceras i det verkliga livet.
- Ställ öppna frågor för att fördjupa reflektionen.
- Sammankoppla diskussionerna med verkliga exempel.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Centrala filosofiska teorier. Eleverna bör förstå och kunna diskutera olika teorier och deras anspråk på verkligheten. Detta inkluderar teorier från storfilosofer som Kant och Mill.
- Tillämpning av teori på praktiska fall. Frågor som “Hur tillämpas filosofiska teorier i vår vardag?” är centrala. Det hjälper eleverna att se kopplingen mellan teori och praktik.
- Kritiskt tänkande. Eleverna ska uppmuntras att tänka kritiskt och ifrågasätta både egna och andras idéer.
- Grupparbete och diskussioner. Samarbete och förmåga att diskutera är viktiga färdigheter. Eleverna ska lära sig att formulera egna åsikter och lyssna på andra.
- Reflektion över lärande. Reflektion över vad som lärts och hur det kan tillämpas i andra sammanhang är avgörande för djupare förståelse.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Etik | Studiet av vad som är rätt och fel. | Från grekiska “ethos” som betyder karaktär eller sedvänja. |
Fallstudie | En metod för att utforska en situation eller fråga i detalj. | Engelska “case study”, där “case” innebär ärende och “study” innebär studie. |
Filosofer | Tänkare som studerar och utmanar grundläggande frågor om livet. | Från grekiska “philosophos”, där “philo” betyder kärlek och “sophia” betyder visdom. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad tror du är det största etiska dilemmat i dagens samhälle? Varför?
- B. Hur kan filosofi hjälpa oss att förstå komplexa problem i livet?
- C. Sartrre talar om att vi är “fördömda till frihet”. Vad menar han, och hur påverkar detta våra beslut?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper om fyra och ges en fallstudie att analysera med hjälp av en filosofisk teori. Varje grupp har 20 minuter att diskutera och förbereda sin presentation. Efter presentationerna leder läraren en diskussion där alla får ställa frågor och ge feedback. Denna aktivitet syftar till att fördjupa elevernas förståelse för hur filosofi kan tillämpas på praktiska problem.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilka är de centrala teman i den fallstudie vi diskuterade? | Beskriv de teman som kommer fram. |
Vad lärde du dig från gruppdiskussionen? | Reflekterar individen över diskussionerna. |
Kan du koppla något av detta till ditt eget liv? | Individens egna kopplingar. |
Hemuppgift
Uppgiften är att skriva en reflektion kring fallstudien som diskuterades i klassen. Eleverna ska formulera sina tankar, koppla teori till praktik och skriva minst två sidor A4. Detta ger eleverna möjlighet att fördjupa sina insikter och reflektera över vad de har lärt sig, samt hur de kan tillämpa sina kunskaper.
Citat
“Filosofer har alltid betraktat livet som en kamp.” – Michel Foucault, 1978. Detta citat betonar tanken på att livet är full av utmaningar som kräver filosofisk reflektion och analys. Det kopplar direkt till lektionens fokus på att använda filosofi för att förstå och hantera verkliga dilemman.