Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskola. Lek och lärande – Sinnelek

Lektionsplanering

Årskurs: Förskola
Ämne: Lek och lärande
Tema: Sensory Play (Sinnelek)

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Aktiviteten ska främja barnens lärande genom att engagera sina sinnen och utforska olika material. Det centrala innehållet omfattar lek och aktiviteter som stimulerar motoriska färdigheter, nyfikenhet och kreativitet samt samarbete med andra barn.

Kunskapskrav

Barnen ska kunna delta i och uttrycka sig i olika kreativa och konstnärliga aktiviteter, samt utveckla sin förmåga att samarbeta och kommunicera med andra.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till sinnelek (10 min)
  • Presentera syftet med sinneslekar och deras betydelse för lärande.
  • Diskutera med barnen vilka olika sinnen vi har och hur vi kan utforska dem genom lek.
  • Visar exempel på material som kommer att användas under aktiviteten, såsom vatten, sand, och luktande kryddor.
Genomgång av material (10 min)
  • Visa hur man kan använda de olika materialen i sinneslekar.
  • Berätta om säkerheten när vi hanterar vatten och andra material.
  • Involvera barnen genom att låta dem känna på materialen och ge deras intryck.
Gruppindelning och instruktioner (10 min)
  • Dela in barnen i små grupper för att arbeta med olika sinneslekar.
  • Ge klara och enkla instruktioner om vad varje grupp ska göra.
  • Uppmuntra barnen till att ställa frågor om aktiviteten.
Observation och stöd (15 min)
  • Gå runt bland grupperna för att observera och stödja deras lek och utforskande.
  • Ställ öppna frågor för att få barnen att reflektera över sina upplevelser.
  • Erbjuda hjälp när barnen behöver det och uppmuntra samarbete.
Aktivitet

Barnen delas in i små grupper för att utföra olika sinneslekar med material som vatten, sand, och kryddor. De får utforska, känna, lukta och interagera med materialen och varandra. Aktiviteten syftar till att främja kreativitet och sensorisk upplevelse, samt ge dem möjlighet att lära sig om sina sinnen i en lekfull kontext.

Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket
  • Vad är ett sinne?

    Svar: Ett av våra sätt att ta in information, som syn, hörsel, smak, lukt och känsel.
  • Nämn tre sinnen vi har.

    Svar: Syn, hörsel och känsel.
  • Vad gjorde ni med materialen idag?

    Svar: Vi lekte och utforskade olika känslor och sinnesintryck med materialen.
  • Hur kände du dig när du luktade på kryddorna?

    Svar: Jag kände mig nyfiken och glad!
  • Vad lärde du dig under leken idag?

    Svar: Jag lärde mig om mina sinnen och hur man kan leka med olika saker.
Hemläxa

Barnen får en hemläxa att tillsammans med sina föräldrar göra en “sinnelek” hemma genom att samla olika föremål från naturen (som löv, stenar, blommor) och diskutera deras färger, former och texturer.

Längd: Ingen specifik längd, mer en aktivitet att göra tillsammans.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan barnen i grupper skapa en “sinneleksbok” där de dokumenterar sina fynd från naturen med bilder och korta beskrivningar av vad de har upptäckt om varje material. De kan illustrera med färger och former som de lärde sig om under lektionen, vilket ger dem möjlighet att uttrycka sin kreativitet på en högre nivå.

Förslag för nästa lektion
Fortsättning med sinnelek i utomhusmiljö

I nästa lektion kan vi ta sinneslekarna utomhus för att utforska fler sinnen som ljud och rörelse i naturen. Denna lektion bör också inkludera aktiviteter som handlar om att uppleva och observera förändringar i vår omgivning. Kopplingen till tidigare lektion är viktig, då vi bygger vidare på det som lärt sig under den inomhuslektionen.

Förberedelser
  • Förbereda och samla in material för sinneslekarna.
  • Skapa en säker och tillgänglig lekplats inomhus.
  • Förbereda dokumentation för barnens observationer och reflektioner under aktiviteten.

Modern Tillbaka-knapp
×