Lektionsplanering
Årskurs: Förskola 1-2 år
Ämne: Matematik
Tema: Längd med Babblarna
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge barnen möjlighet att använda matematik för att förstå och beskriva längd. Genom att utforska storlek och längd i lekfulla aktiviteter kan barnen utveckla en förståelse för begrepp som lång, kort, längre och kortare.
Kunskapskrav
Barnen ska kunna jämföra och ordna föremål utifrån längd och uttrycka dessa jämförelser med matematiska begrepp, samt använda dessa i lek och samspel.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till längd med Babblarna (10 min)
- Presentera Babblarna och förklara att vi idag ska lära oss om längd med hjälp av dem.
- Visa bilder på Babblarna i olika storlekar och diskutera vilken som är längst och vilken som är kortast.
- Ställ frågor om längd, t.ex. “Vem är längst av Dadda och Diddi?”
Jämförelse av längd (15 min)
- Använd leksaker eller förstorade bilder av Babblarna för att jämföra deras längder.
- Låt barnen hjälpa till att hålla upp och mäta längden med en linjal.
- Diskutera begreppen kort, lång, längst och kortare genom att låta barnen prova att mäta och jämföra.
Längdlek (15 min)
- Ha en aktiv lek där barnen får “gå som Babblarna” och sedan ställa sig i ordning efter längd.
- Låt dem experimentera med att använda snören eller band för att mäta längden av olika föremål i rummet.
- Diskutera hur de kan använda sina kroppar för att representera olika längder (t.ex. “Vi sträcker oss långsamt upp som Dadda!”).
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Fråga barnen vad de har lärt sig om längd och Babblarna.
- Låt dem dela med sig av sina tankar och reflektioner kring lektionens aktiviteter.
- Sammanfatta att längd handlar om att jämföra och att Babblarna kan hjälpa oss att förstå det bättre.
Aktivitet
Barnen får skapa sina egna Babblarfigur med hjälp av olika material, som papper och tejp, i olika längder. De kan sedan mäta sina figurer mot varandra och diskutera varför vissa Babblarna är längre än andra.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter
Exit-ticket
- Vilken Babblare var längst idag?
- Vilken Babblare var kortast?
- Kan du visa med händerna hur lång en Babblare är?
- Hur mätte vi längd idag?
- Var det någon Babblare som var längre än en annan?
Hemuppgift
Be barnen mäta en leksak hemma. Be dem rita leksaken och skriva ner måttet. De kan även jämföra sin leksak med en annan leksak och berätta vilken som är längre. (Längd: 1 bild och 1-2 meningar).
Fördjupningsuppgift
Ge barnen möjlighet att skapa en “längdskala” där de kan mäta och jämföra längden på olika saker i klassrummet eller på gården. Uppmuntra dem att berätta om sina upptäckter och jämförelser.
Förslag för nästa lektion
Thema: Mätning av olika former
I nästa lektion kan fokus ligga på att mäta olika former och föremål i miljön, vilket kan inkludera att upptäcka och jämföra bredd och höjd. Detta är en naturlig fortsättning av längd och uppmuntrar barnen att upptäcka ännu fler matematiska koncept i sin omgivning.
Förberedelser
- Förbered bilder och figurer av Babblarna för visning.
- Samla material för lek och mätning, som linjaler, snören och leksaker.
- Skapa en aktivitetsplan med förslag på mätaktiviteter och frågor att ställa till barnen.