Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskola. Musik och film – Ljud och musik i filmberättande

Lektionsplanering

Årskurs: Förskola

Ämne: Musik och film

Tema: Ljud och musik i filmberättande

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska låta barnen upptäcka hur ljud och musik används för att förstärka berättelser i film och teater. Genom att analysera exempel på ljud i filmer får barnen förståelse för hur ljud kan påverka känslor och stämningar i en berättelse. Lektionen ska också ge möjlighet till praktiska övningar där barnen själva får experimentera med ljud och musik.

Kunskapskrav

Barnen ska kunna delta i diskussioner och aktiviteter kring musik och ljud, samt demonstrera sin förståelse genom att uttrycka hur ljud och musik kan påverka berättelser och skapa stämning.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till ljud i film (10 min)

  • Diskutera hur ljud och musik används i filmer och teater för att förstärka berättelser.
  • Visa klipp från välkända barnfilmer och be barnen att identifiera vilka känslor som förstärks av musiken och ljuden.
  • Ställ frågor om hur olika ljud kan förändra upplevelsen av en berättelse.

Lyssna och analysera ljud (10 min)

  • Spela olika ljudklipp (t.ex. ljud av regn, djur, musik) och diskutera tillsammans hur dessa ljud kan användas i berättande.
  • Barnen får gissa vilken känsla motsvarar ljudet och hur de skulle kunna använda samma ljud i en historia.
  • Prata om att ljud kan förstärka spänning, glädje eller sorg i berättelser.

Skapa egna ljud och musik (20 min)

  • Låt barnen arbeta i grupper för att skapa egna ljud och musik som skulle kunna användas i en filmberättelse.
  • Ge dem tillgång till instrument och ljudmaterial för att experimentera med olika ljudkombinationer.
  • Uppmuntra dem att tänka på hur ljuden de skapar kan passa in i en berättelse.

Framträdande av ljudberättelser (10 min)

  • Låt varje grupp framföra en kort historia med hjälp av de ljud och musik de har skapat.
  • Bekräfta deras insatser och diskutera hur väl ljuden passade in i berättelsen.
  • Ge barnen möjlighet att ge feedback på varandras framträdanden.

Aktivitet

Barnen ska tillsammans med sina grupper välja en kort saga eller berättelse och använda ljud och musik för att framföra den. De får skapa egna ljudeffekter med instrument och andra material och tänka igenom hur dessa kan förstärka den känsla och stämning de vill förmedla. Aktiviteten syftar till att kombinera kreativitet med praktisk lärande om ljud och berättande.

Exit-ticket

  • Vilken berättelse valde ni att framföra? (Svar: [Barnets svar]).
  • Hur använde ni ljud för att förstärka er berättelse? (Svar: [Barnets svar]).
  • Vilket ljud var roligast att skapa? (Svar: [Barnets svar]).
  • Hur kändes det att använda ljud i ert framträdande? (Svar: [Barnets svar]).
  • Vad tyckte du om att höra dina kompisars ljudberättelser? (Svar: [Barnets svar]).

Hemuppgift

Barnen ska välja en kort film eller serie de tycker om och tillsammans med en vuxen diskutera hur ljud och musik används i den. De ska även göra egna anteckningar om vilka känslor de känner att musiken och ljuden förmedlar. Hemuppgiften syftar till att öka medvetenheten om ljud och musik i medier och att förstå dess betydelse i berättande.

Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.


Modern Tillbaka-knapp
×