En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Förskolan. Djur och Natur – Djurens vänskap

Lektionsplanering för Djur och Natur

Årskurs: Förskolan
Ämne eller kurs: Djur och Natur
Tema: Djurens vänskap

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om att observera och förstå hur djur bildar vänskapsband och relationer i naturen. Barnen ska lära sig om djurens sociala beteenden och jämföra dessa med mänskliga relationer.

Kunskapskrav

Barnet ska kunna namnge och beskriva olika djur och deras beteenden, samt reflektera över hur dessa kan relateras till egna och andra människors relationer.

Lärarledda instruktioner

Inledning om djurens vänskap (10 min)

  • Starta lektionen med att diskutera vad vänskap är och fråga barnen om de har sett exempel på vänskap mellan djur.
  • Visa bilder och korta videoklipp som illustrerar djur som leker, samarbetar eller visar omtanke om varandra (t.ex. hundar, papegojor, elefanter).
  • Engagera barnen i att dela med sig av sina egna observationer av djur och deras relationer.

Djurens beteenden (15 min)

  • Dela ut kort med olika djur och deras särskilda beteenden (t.ex. hundar som leker, fåglar som bygger bon tillsammans).
  • Låt barnen arbeta i grupper och diskutera hur djuren visar vänskap och samarbete i sina beteenden.
  • Be varje grupp presentera sina tankar och dela med klassen.

Skapa en vänskapsbana (10 min)

  • Låt barnen göra en stor teckning på papp eller golvet där de ritar en “vänskapsbana” som visar olika sätt djur hjälper varandra.
  • De kan använda färger och klister för att illustrera djurens vänskapsrelationer och beteenden.
  • Under aktiviteten, ställ frågor om hur djuren interagerar med varandra.

Reflektion och summering (15 min)

  • Samla barnen och diskutera vad de har lärt sig om djurens vänskap och hur de kan jämföra detta med mänskliga relationer.
  • Låt dem dela med sig av sina kreationer och vad de har lärt sig om vänskap genom djuren.
  • Avsluta med en sång eller ramsa om vänskap mellan djur.

Aktivitet

I denna lektion får barnen objektivt undersöka djurens vänskap och hur djur interagerar med varandra. Genom att skapa egna observationer och diskutera djurens beteenden lär barnen sig att se paralleller mellan djurens och människors vänskapsrelationer. Barnen deltar aktivt i att illustrera sina insikter genom en vänskapsbana, vilket främjar kreativitet och samarbete.

Exit-ticket

  • Hur visar djur vänskap? (Svar: T ex leker, hjälper varandra)
  • Kan du nämna ett djur som du tycker är en bra vän? (Svar: T ex hund)
  • Vad gjorde du för att illustrera vänskap i din vänskapsbana? (Svar: T ex ritade hundar som leker)
  • Vilken känsla har du när du tänker på vänskap mellan djur? (Svar: T ex glad, varm)
  • Hur kan du vara en bra vän mot andra? (Svar: T ex vara snäll, leka)

Hemuppgift

Barnen får i hemuppgift att observera djur i sin omgivning (t.ex. i parken, på djurpark eller genom fönstret) och notera om de ser exempel på vänskap mellan djur. De ska skriva ner sina observationer och rita en bild av en situation där djur visar vänskap. Hemuppgiften syftar till att stärka barnens förståelse kring vänskapsrelationer i både djur- och människovärlden.


×