Lektion. Förskolan. Djur och Natur – Naturens gåvor

Lektionsplanering: Djur och Natur

Årskurs: Förskolan
Ämne eller kurs: Djur och Natur
Tema: Naturens gåvor

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om att förstå vilka resurser naturen erbjuder oss, inklusive mat och material. Barnen ska lära sig om betydelsen av att värna om miljön och hur vi kan ha ett ansvarsfullt förhållningssätt till naturens resurser.

Kunskapskrav

Barnet ska kunna namnge olika naturresurser och förstå deras betydelse, samt visa medvetenhet om hur vi ska ta hand om dessa resurser.

Lärarledda instruktioner

Inledning om naturens gåvor (10 min)

  • Inled lektionen med att diskutera vad naturen ger oss – både mat, material och andra resurser.
  • Fråga barnen om de kan nämna exempel på vad vi får från naturen (t.ex. frukt, träd, vatten).
  • Visa bilder av olika växter och djur som ger oss mat och andra nyttigheter.

Utforska naturens resurser (15 min)

  • Ta med barnen utomhus, om möjligt, för att hitta olika växter och träd. Diskutera vad vi får från dem.
  • Be barnen att identifiera några växter och dela med sig av vad dessa växter används till.
  • Låt dem plocka små mängder av ofarliga växter (t.ex. blad, blommor) för att använda i konstverksaktiviteten senare.

Skapa ett konstverk av naturens gåvor (10 min)

  • Återvänd till klassrummet och låt barnen använda de plockade materialerna för att skapa ett konstverk som representerar vad naturen ger oss.
  • De kan också rita eller måla bilder som föreställer mat eller produkter från naturen.
  • Låt barnen diskutera hur man kan använda dessa resurser på ett hållbart sätt.

Reflektion och summering (15 min)

  • Samla barnen och diskutera vad de lärde sig om naturens gåvor och varför det är viktigt att ta hand om naturen.
  • Be varje barn visa sitt konstverk och berätta om vilket ämne de har valt att fokusera på.
  • Avsluta med en sång eller ramsa om naturens skönhet och möjligheter.

Aktivitet

I denna lektion får barnen möjlighet att utforska och uppskatta naturens gåvor genom att identifiera och skapa konstverk av naturmaterial. Med denna praktiska och kreativa ansats får barnen en meningfull förståelse för naturresurser, samt att de utvecklar sin kreativitet.

Exit-ticket

  • Vad är en sak vi får från naturen? (Svar: T ex frukt, träd)
  • Hur kan vi använda det vi får från naturen? (Svar: T ex matlagning, byggande)
  • Vad gjorde du med de material du plockade utomhus? (Svar: T ex gjorde konstverk)
  • Varför är det viktigt att ta hand om naturen? (Svar: T ex för att få mat, för djurens överlevnad)
  • Vilken känsla fick du när du skapade med naturmaterial? (Svar: T ex glad, kreativ)

Hemuppgift

Barnen får i hemuppgift att tillsammans med sina familjer observera och dokumentera två saker de får från naturen hemma, såsom växter eller frukter. De ska rita en bild eller skriva en kort text om sina fynd och hur de används i deras hem. Hemuppgiften syftar till att utöka deras förståelse för naturens vikt och att stärka kopplingen mellan familj och lärande.

Citat

”Naturen ger oss allt vi behöver, men vi måste ta hand om den.” – Okänd

Detta citat refererar till vikten av att respektera och skydda naturen, som ger oss så mycket.


Modern Tillbaka-knapp