Lektionsplanering om Vänskap och Sociala Färdigheter
Årskurs: Förskolan
Ämne eller kurs: Relationer
Tema: Vänskap och sociala färdigheter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om att förstå och utveckla goda sociala färdigheter och vänskapsrelationer. Barnen ska lära sig att kommunicera, samarbeta och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt.
Kunskapskrav
Barnet ska kunna interagera positivt med andra, visa respekt och förståelse för andras känslor, samt aktivt delta i sociala situationer.
Lärarledda instruktioner
Inledning om vänskap och sociala färdigheter (10 min)
- Inled lektionen med att diskutera vad vänskap är och vilken betydelse den har.
- Be barnen dela med sig av sina egna erfarenheter av vänskap och vad som kännetecknar en bra vän.
- Fråga dem hur man kan visa vänlighet och respekt i relationer.
Rollspel och samarbetsövningar (15 min)
- Dela in barnen i små grupper och ge dem olika scenarier att arbeta med (t.ex. hur man hjälper en vän som är ledsen, hur man delar med sig av leksaker).
- Ge dem tid att öva och förbereda en liten presentation av sitt rollspel.
- Låt varje grupp visa sitt rollspel och diskutera vad som hände och varför.
Diskutera känslor i vänskap (10 min)
- Ta en stund för att diskutera hur man hanterar känslor som kan uppstå i vänskapsrelationer (t.ex. avund, glädje, besvikelse).
- Använd känslokort för att identifiera och sätta ord på känslor som hör till vänskap.
- Be barnen att ge exempel på sätt att hantera besvärliga känslor i vänskap.
Reflektion och summering (15 min)
- Samla barnen och låt dem reflektera över vad de lärt sig om vänskap och sociala färdigheter.
- Diskutera varför det är viktigt att ha goda relationer och hur vi kan stödja varandra.
- Avsluta lektionen med en gemensam sång om vänskap och att vara snäll mot varandra.
Aktivitet
I denna lektion får barnen möjlighet att interagera och lära sig om vänskap genom rollspel och samarbeten. Genom att öva på olika sociala färdigheter i trygga situationer, får de chansen att reflektera över sina handlingar och hur de påverkar andra. Denna interaktiva metod stärker deras förståelse för vad det innebär att vara en bra vän och kommunicera effektivt.
Exit-ticket
- Vad är ett bra sätt att vara en vän på? (Svar: T ex lyssna, hjälpa)
- Hur kände du dig när du gjorde rollspelet? (Svar: T ex glad, nervös)
- Vad lärde du dig om att hantera känslor i vänskap? (Svar: T ex att prata om känslor)
- Hur kan vi stödja en vän som är ledsen? (Svar: T ex ge en kram, fråga hur de mår)
- Vill du göra något mer med dina vänner efter den här lektionen? (Svar: T ex leka, diskutera)
Hemuppgift
Barnen får i hemuppgift att tänka på ett tillfälle då de varit en bra vän mot någon. De ska måla en bild och skriva en mening om vad de gjorde för att vara en bra vän. Hemuppgiften syftar till att uppmuntra till reflektion över sina relationer och hur man kan stödja sina vänner.
Citat
”En vän är någon som känner dig och älskar dig ändå.” – Elbert Hubbard (1856-1915)
Detta citat betonar vikten av att acceptera varandra med våra brister. Lektionen syftar till att…