Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskolan. Sverige – Våra landskap

Lektionsplanering: Våra landskap

Årskurs: Förskolan
Ämne eller kurs: Sverige
Tema: Våra landskap

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar att upptäcka och förstå de olika landskapen i Sverige. Barnen ska lära sig om de karakteristiska drag som kännetecknar varje landskap samt dess djur och växtlighet.

Kunskapskrav

Barnet ska kunna namnge några av Sveriges landskap och beskriva kännetecknande egenskaper samt de djur och växter som finns där.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Sveriges landskap (10 min)

  • Inled lektionen med att visa en karta över Sverige och förklara vad ett landskap är.
  • Diskutera de olika landskapen och visa bilder som representerar varje region (t.ex. fjäll, skogar, kuster).
  • Engagera barnen i att dela med sig av vad de vet eller har sett i olika landskap.

Skapa en stor karta av Sverige (15 min)

  • Dela ut stort papper och färgade pennor till barnen.
  • Låt barnen tillsammans bygga en stor karta av Sverige där varje barn får bidra med sitt landskap.
  • Använd material som klister och naturföremål för att dekorera, exempelvis att skapa träd av grön färg och stenar för fjäll.

Diskutera djur och växter i olika landskap (10 min)

  • Presentera vanliga djur och växter som finns i respektive landskap.
  • Diskutera hur djuren anpassar sig till sina miljöer och vilken typ av växtlighet som finns.
  • Be barnen fundera på vilket landskap de skulle vilja besöka, och varför.

Reflektion och summering (15 min)

  • Samla barnen runt den stora kartan och låt var och en berätta om sitt landskap.
  • Diskutera vad de lärt sig och vilken typ av natur och djur som kännetecknar deras landskap.
  • Avsluta med en sång eller en ramsa som handlar om Sveriges geografi.

Aktivitet

I denna lektion får barnen tillsammans skapa en stor karta av Sverige med olika landskap. Genom att färglägga och dekorera deras skapelse med naturmaterial får de en möjlighet att fysiskt engagera sig i inlärningen. Varje barn får representera ett landskap och lär sig samtidigt om dess särskilda egenheter. Aktiviteten uppmuntrar till samarbete och gemensam utforskning av Sverige.

Exit-ticket

  • Vilka landskap finns i Sverige? (Svar: T ex Skåne, Norrland)
  • Vilket områdes djur eller växter tyckte du var intressantast? (Svar: T ex älg i skogen)
  • Vad lärde du dig om karta? (Svar: T ex var olika landskap ligger)
  • Var skulle du vilja åka i Sverige? (Svar: T ex till fjällen)
  • Vilken färg använde du för att göra ditt landskap? (Svar: T ex grönt för skog)

Hemuppgift

Barnen får i hemuppgift att gå hem och tillsammans med sina föräldrar diskutera vilket landskap deras hem ligger i. De ska göra en skiss av landskapet och beskriva en typisk växt eller ett djur de kan se där. Eleverna kan också ta med en bild eller ett föremål kopplat till detta landskap för att dela med klassen. Hemuppgiften syftar till att fördjupa barnens förståelse för deras egen lokala miljö.

Citat

”Naturen är inte en plats att besöka. Den är hemma.” – Gary Snyder (1928-)

Detta citat betonar vår relation till naturen som en del av vår identitet och plats. I denna lektion lär vi oss om våra landskap och att vi alla är en del av den svenska naturens.


Modern Tillbaka-knapp