Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Drama och Berättande
Tema: Känslor och berättande genom drama
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att uttrycka känslor och tankar genom drama och berättande. Fokus ska ligga på att använda sceniska uttryck, som kroppsspråk och röst, för att skapa och kommunicera berättelser. Eleverna ska också reflektera över hur känslor kan gestaltas och förstås genom olika former av konst.
Kunskapskrav:
Eleven ska kunna delta i dramatiska aktiviteter, skapa och framföra berättelser samt visa att de kan använda kroppen och rösten som uttrycksmedel.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till känslor i berättande (10 min)
• Diskutera med eleverna hur känslor kan vara en del av berättelser och hur dessa känslor kan uttryckas genom rörelser och olika röster.
• Använd exempel från kända sagor eller berättelser för att illustrera hur olika karaktärer kan ha olika känslor.
• Ställ frågor som: Vilka känslor kan en hjälte ha? Vad känner en skurk?
Skapa en egen berättelse (15 min)
• Låt eleverna arbeta i grupper för att skapa sin egen korta berättelse där de inkluderar känslor som de utforskat tidigare (t.ex. glädje, sorg, rädsla).
• Ge råd om hur berättelsen kan struktureras, med början, mitt och slut. De ska också tänka på hur de kan gestalta känslorna i berättelsen.
• Uppmuntra eleverna att fundera på hur de ska använda sina röster och kroppsspråk för att uttrycka känslor i berättelsen.
Dramatisering av berättelser (15 min)
• Be grupperna att förbereda en kort dramatisering av sina berättelser.
• Ge dem tid att öva på att använda röst och rörelse för att uttrycka karaktärernas känslor klart och tydligt.
• Ge stöd och vägledning i hur man kan förbättra sina framträdanden.
Gruppresentation och reflektion (10 min)
• Låt varje grupp framföra sin berättelse för klassen.
• Efter varje framträdande, reflektera tillsammans om hur känslorna har gestaltats.
• Ställ frågor som: Hur kände ni det under framförandet? Fick ni känslor att förmedla?
Aktivitet
Eleverna ska i grupper framföra sina egenutvecklade berättelser, där fokus ligger på att uttrycka känslor genom både röst och kroppsspråk. Aktiviteten syftar till att förbättra deras berättarförmåga och förståelse för hur känslor kommuniceras.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vilka känslor representerade er karaktär? (Svar: Specifika känslor)
• Hur använde ni kroppen och rösten för att uttrycka dessa känslor? (Svar: Beskrivning av tekniker)
• Vad tyckte ni var enklast/svårast med att gestalta känslor? (Svar: Elevernas reflektioner)
• Kan ni ge exempel på en specifik rörelse ni använde? (Svar: Specifik rörelse)
• Varför tror ni att känslor är viktiga i berättelser? (Svar: Reflekterande svar kring berättande och betydelse)
Hemläxa
Varje elev ska skriva ner en kort berättelse (4-6 meningar) med en karaktär som har en specifik känsla och hur de visar denna känsla i sina handlingar. De ska förbereda att dela detta med klassen nästa lektion.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan arbeta med att skapa en längre berättelse eller pjäs där de får utforska känslor i djupare dialoger och dramatiska situationer. De ska inkludera flera karaktärer och se hur olika känslor kan samverka och påverka varandra i berättelsen.
Förslag för nästa lektion
Utforska teman i berättande: vänskap och samarbete
I nästa lektion kan fokus ligga på teman kring vänskap och hur dessa känslor kan uttryckas och gestaltas genom drama. Eleverna kommer att få möjlighet att skapa berättelser som baseras på vänskapsrelationer och hur dessa kan stöttas genom samarbete i olika situationer.
Relevansen för detta förslag ligger framför allt i att ge eleverna möjlighet att samtala och reflektera över betydelsen av vänskap och hur de kan uppleva och uttrycka dessa känslor. Kunskapskravet är att kunna delta i dramatik och visa medvetenhet om sceniska uttryck.
Förberedelser
• Samla material som behövs för grupprörelse och dramatisering.
• Förbereda rum och utrymmen för presentation av berättelser.
• Ha exempel på berättelser redo för inspiration.