Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskoleklass. Idrott och hälsa – Aktivitet i skogen

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Idrott och hälsa
Tema: Aktivitet i skogen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen ska behandla friluftsliv och utevistelse, vilket inkluderar orientering i närmiljön och genomförande av aktiviteter och lekar i natur- och utemiljö. Eleverna ska också få förståelse för allemansrättens grunder samt säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter i naturen.

Kunskapskrav:

Eleverna ska kunna delta i lekar av olika slag och förstå grundläggande säkerhetsprinciper vid vistelse i olika naturmiljöer. De ska kunna samtala om upplevelser av aktiviteter och förstå hur dessa påverkar deras fysiska prestation och välbefinnande.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till den korta skogsaktiviteten (5 min)

– Beskriv aktiviteten för eleverna och vikten av att vara i naturen.
– Gå igenom grundläggande säkerhetsregler och hänsyn i skogen.
– Diskutera kort om allemansrätten.

Skogslek: “Skattletarspel” (10 min)

– Dela in eleverna i mindre grupper och förklara leken: varje grupp får en lista med saker de ska leta efter i skogen (exempelvis en ekollon, en grön blad, etc.).
– Låt grupperna utforska det närliggande området för att hitta föremålen på listan.
– Samla eleverna igen för att dela med sig av vad de hittat.

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får en färdig lista med fem saker de ska leta efter i skogen. De kan observera och samla in föremål som passar in på listan, exempelvis olika typer av löv eller stenar. Denna aktivitet uppmuntrar till samarbete och observation i naturen.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

1. Vad letade vi efter i skogen?
Svar: Olika föremål från en lista, som löv eller stenar.

2. Varför är det viktigt att tänka på säkerhet i skogen?
Svar: För att vara medveten om risker, som att inte gå för nära branta kanter.

3. Vad har du lärt dig om naturen idag?
Svar: Elever kan nämna specifika observationer eller föremål de hittade.

4. Nämn en sak du tyckte var rolig med aktiviteten!
Svar: Eleverna delar sina personliga upplevelser och favoritstunder.

5. Vad skulle du vilja leta efter nästa gång?
Svar: Eleverna kan föreslå nya föremål eller djur att utforska.

Hemläxa

Eleverna får i uppdrag att i sin egen trädgård eller ett närliggande område leta efter tre olika sorters växter och rita dem. Längd: 100-150 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan arbeta i par för att skapa en “naturhistorik” där de sammanställer information om sina fynd från lektionen. De kan inkludera bilder och korta beskrivningar av varje föremål.

Förslag för nästa lektion

Naturens ljud och stillhet
Den nästa lektionen kan handla om att lyssna på olika ljud i naturen. Eleverna får diskutera vad de hörde i skogen och hur ljuden bidrar till vår förståelse av naturen. Lektionen bör lyfta fram både ljuden och tystnaden i skogen.

Förberedelser

– Förbered listor över saker att leta efter i skogen.
– Kontrollera säkerheten i det valda skogsområdet.
– Förbered papper och färger för eventuella reflektioner.


Modern Tillbaka-knapp
×