Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Idrott och hälsa
Tema: Aktivitet i skogen
—
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen ska behandla friluftsliv och utevistelse, vilket inkluderar orientering i närmiljön och genomförande av aktiviteter och lekar i natur- och utemiljö. Eleverna ska också få förståelse för allemansrättens grunder samt säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter i naturen.
Kunskapskrav:
Eleverna ska kunna delta i lekar av olika slag och förstå grundläggande säkerhetsprinciper vid vistelse i olika naturmiljöer. De ska kunna samtala om upplevelser av aktiviteter och förstå hur dessa påverkar deras fysiska prestation och välbefinnande.
—
Lärarledda instruktioner
Introduktion till den korta skogsaktiviteten (5 min)
– Beskriv aktiviteten för eleverna och vikten av att vara i naturen.
– Gå igenom grundläggande säkerhetsregler och hänsyn i skogen.
– Diskutera kort om allemansrätten.
Skogslek: “Skattletarspel” (10 min)
– Dela in eleverna i mindre grupper och förklara leken: varje grupp får en lista med saker de ska leta efter i skogen (exempelvis en ekollon, en grön blad, etc.).
– Låt grupperna utforska det närliggande området för att hitta föremålen på listan.
– Samla eleverna igen för att dela med sig av vad de hittat.
—
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och får en färdig lista med fem saker de ska leta efter i skogen. De kan observera och samla in föremål som passar in på listan, exempelvis olika typer av löv eller stenar. Denna aktivitet uppmuntrar till samarbete och observation i naturen.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
—
Exit-ticket
1. Vad letade vi efter i skogen?
Svar: Olika föremål från en lista, som löv eller stenar.
2. Varför är det viktigt att tänka på säkerhet i skogen?
Svar: För att vara medveten om risker, som att inte gå för nära branta kanter.
3. Vad har du lärt dig om naturen idag?
Svar: Elever kan nämna specifika observationer eller föremål de hittade.
4. Nämn en sak du tyckte var rolig med aktiviteten!
Svar: Eleverna delar sina personliga upplevelser och favoritstunder.
5. Vad skulle du vilja leta efter nästa gång?
Svar: Eleverna kan föreslå nya föremål eller djur att utforska.
—
Hemläxa
Eleverna får i uppdrag att i sin egen trädgård eller ett närliggande område leta efter tre olika sorters växter och rita dem. Längd: 100-150 ord.
—
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan arbeta i par för att skapa en “naturhistorik” där de sammanställer information om sina fynd från lektionen. De kan inkludera bilder och korta beskrivningar av varje föremål.
—
Förslag för nästa lektion
Naturens ljud och stillhet
Den nästa lektionen kan handla om att lyssna på olika ljud i naturen. Eleverna får diskutera vad de hörde i skogen och hur ljuden bidrar till vår förståelse av naturen. Lektionen bör lyfta fram både ljuden och tystnaden i skogen.
—
Förberedelser
– Förbered listor över saker att leta efter i skogen.
– Kontrollera säkerheten i det valda skogsområdet.
– Förbered papper och färger för eventuella reflektioner.