Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskoleklass. Matematik – Dubbelt och hälften

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Matematik
Tema: Dubbelt och hälften

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar grundläggande begrepp inom matematik, där fokus ligger på att förstå och använda begreppen dubbelt och hälften. Eleverna ska få möjlighet att arbeta med konkreta material för att visualisera och förstå dessa matematiska koncept.

Kunskapskrav

Eleven kan jämföra och beskriva antal samt använda begreppen dubbelt och hälften i praktiska situationer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till dubbelt och hälften (10 min)

– Presentera begreppen dubbelt och hälften för eleverna genom att använda konkreta exempel, såsom att dubbla antalet klossar.
– Använd skapande material för att demonstrera hur dubbelt innebär att man har två av något (exempelvis två äpplen istället för ett) och att hälften är vad man får om man delar något i två lika stora delar.
– Diskutera med eleverna och ställ frågor för att säkerställa deras förståelse av begreppen.

Praktisk övning med klossar (15 min)

– Dela ut klossar till varje elev och låt dem först räkna sina klossar, sedan be dem att dubbla sitt antal.
– Be eleverna att bilda par och konstatera hur många klossar de får när de använder begreppen dubbelt.
– Låt eleverna dela sina klossar med en kompis för att se hur många som blir hälften av deras antal.

Gruppaktivitet med sång och rörelse (15 min)

– Introducera en sång eller ramsa som inkluderar begreppen dubbelt och hälften, där eleverna kan göra rörelser för att förstärka begreppen.
– Eleverna ska använda rörelser som “steg framåt för dubbelt” och “dela sig i två delar för hälften”.
– Diskutera hur aktiviteterna kopplar till de matematiska begreppen.

Avslutning och repetition (10 min)

– Samla eleverna för att repetera vad de har lärt sig om dubbelt och hälften.
– Ställ frågor och låt eleverna ge exempel på situationer i vardagen där man kan använda dessa begrepp.
– Avsluta med att sammanfatta den viktiga kunskapen de fått och för att ge en försmak på nästa lektion.

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att ta med sig ett eget antal föremål hemifrån, som till exempel klossar eller leksaker, och träna på att både dubbla och hitta hälften av antalet. De ska dokumentera sina observationer i enklare tecken eller bilder för att visa vad de har lärt sig.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

– Vad betyder det att dubbla ett antal? (Att göra antalet två gånger så stort.)
– Ge ett exempel på att ha hälften av något. (Till exempel: 1 äpple är hälften av 2 äpplen.)
– Hur många klossar har du om du Dubblar 3? (6 klossar.)
– Om du har 8 klossar, hur många är hälften? (4 klossar.)
– När kan vi använda dubbelt och hälften i verkliga livet? (Exempelvis när vi delar upp godis eller leksaker.)

Hemläxa

Eleverna ska gå hem och räkna sina leksaker eller andra föremål, för att ta reda på hur många de har och berätta hur många det blir om de dubblar det antalet och vad hälften blir. Uppgiften ska skrivas ned i punktform.
Längd: 30 ord

Fördjupningsuppgift

För eleverna som vill fördjupa sig kan de skapa en liten bok eller serie av bilder där de visar olika situationer i deras dagliga liv där de använder begreppen dubbelt och hälften, till exempel när de delar godis eller leker med kamrater. Detta ger dem en möjlighet att koppla matematiken till deras eget liv.

Förslag för nästa lektion

Följande lektion: “Addition och subtraktion med mönster”

I nästa lektion kan fokus ligga på hur man kan använda dubbelt och hälften i addition och subtraktion genom att använda mönster. Lektionen ska involvera konkreta material för att visa hur dessa begrepp kan kopplas till mönster i tal och räkning. Det är viktigt för att utveckla elevens förmåga att se samband mellan olika matematiska operationer och begrepp.

Förberedelser

– Samla färgade klossar eller andra konkreta material för att demonstrera begreppen.
– Förbered sång eller ramsa som inkluderar dubbelt och hälften.
– Skapa exempel och visuella hjälpmedel för att förklara begreppen.


Modern Tillbaka-knapp
×