Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Matematik
Tema: Geometri
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I förskoleklassen ska eleverna ges möjlighet att upptäcka och beskriva former samt arbeta med enklare geometriska begrepp. Eleverna ska också få möjlighet att använda matematik i praktiska sammanhang och utveckla sin förståelse för rum och form.
Kunskapskrav
Eleven kan på ett enkelt sätt beskriva och namnge vanliga geometriska former såsom kvadrat, cirkel och triangel. Eleven kan också genomföra enklare mätningar och börja förstå begrepp relaterade till position och rum.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till geometriska former (10 min)
- Presentera de olika geometriska formerna: kvadrat, cirkel, triangel och rektangel.
- Använd konkreta exempel genom att visa material eller bilder på verkliga föremål som har dessa former.
- Ställ frågor till eleverna om vad de ser i sin omgivning som har dessa former.
Upptäcktsfärd i klassrummet (15 min)
- Ge eleverna i uppdrag att hitta och visa saker i klassrummet som representerar de geometriska formerna.
- Diskutera tillsammans vad de har hittat och namnge formerna, samt erfarenheter de har av dem.
- Be eleverna beskriva varför de valt just de föremålen.
Geometrisk form i skapande (15 min)
- Ge eleverna papper och färger för att rita eller klippa ut olika geometriska former.
- Låt dem skapa ett collage av de former de ritar eller klipper ut och berätta för sin granne om sina skapelser.
- Uppmuntra eleverna att använda begrepp som form och färg i sina beskrivningar.
Sammanfattning av lektionen (10 min)
- Sammala eleverna för att repetera vad de lärt sig om geometriska former.
- Ställ frågor som: “Vilken är er favoritform och varför?”.
- Avsluta med en gemensam sång eller ramsa som inkluderar formerna.
Aktivitet
Eleverna får rita ett geometriskt hus där de använder olika former för att skapa dörrar, fönster och tak. De ska försöka använda alla de former som introducerats under lektionen. Aktiviteten syftar till att stärka deras förståelse för geometri genom kreativt skapande. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
- Vad är en kvadrat? (En fyrkantig form med fyra lika långa sidor.)
- Nämn två exempel på cirklar. (Exempelvis en platta eller ett hjul.)
- Vad heter formen med tre sidor? (Triangel.)
- Hur många sidor har en rektangel? (Fyra sidor.)
- Varför är det bra att känna igen geometriska former? (För att förstå och beskriva världen omkring oss.)
Hemläxa
Rita tre olika geometriska former hemma och skriv namnen på dem bredvid. Längd: 50-100 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppdrag att bygga en modell av ett hus med hjälp av kartong och andra material, där de ska inkludera minst fem olika geometriska former och presentera sin modell för klassen. Denna uppgift ger dem möjlighet att visa djupare förståelse för geometri i en praktisk tillämpning.
Förslag för nästa lektion
Utforskning av mönster
I nästa lektion kan fokus ligga på att upptäcka och skapa mönster med geometriska former. Lektionen ska innehålla aktiviteter som att sortera och repetera formerna samt att skapa egna mönster med hjälp av färgglada bitar. Detta bygger vidare på det som eleverna lärt sig om former och knyter an till mönster och deras betydelse i natur och konst.
Förberedelser
- Förbered exempel på geometriska former att visa för eleverna.
- Samla material för aktivitet och hemläxa (papper, färger, klippor, osv.).
- Förbered några exempel på mönster som eleverna kan inspireras av.