Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Matematik
Tema: Grundläggande matematiska begrepp och siffror
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I förskoleklassens läroplan ingår att förstå grundläggande matematiska begrepp, siffror, samt att kunna räkna och känna igen mönster genom lek och konkreta aktiviteter.
Kunskapskrav
Barnen ska kunna räkna till minst 10, känna igen siffror och visa förstå else för grundläggande matematiska begrepp såsom fler, färre, lika mycket och mönster.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till siffror och räkning (10 min)
- Presentera temat för dagen: Grundläggande matematiska begrepp och siffror.
- Diskutera tillsammans med barnen vad siffror är och var de ser dem i sin vardag, som på husnummer eller på leksaker.
- Fråga barnen om de kan räkna sina egna fingrar och räknat tillsammans.
Berätta om siffror och räkning (15 min)
- Introducera siffror från 1 till 10 med hjälp av bilder eller konkreta föremål, som leksaker eller frukt.
- Lek ett räkna-och-förstöra-spel där barnen får välja en siffra och samla ihop det antalet föremål.
- Diskutera tillsammans om vad som är fler eller färre.
Mönster och former (15 min)
- Introducera begreppet mönster genom att använda färgglada klossar eller rimma med ljud.
- Låt barnen skapa egna mönster med hjälp av klossar eller färgade papper.
- Prata om olika former och låt barnen identifiera former i klassrummet.
Reflektion och sammanfattning (10 min)
- Samla barnen för en gemensam reflektion om vad de har gjort och lärt sig under lektionen.
- Fråga barnen vad deras favoritnummer är och varför.
- Diskutera hur matematik används i deras vardag.
Aktivitet
Som aktivitet kan barnen skapa sin egen “matematikbok”, där de ritar sina egna siffror och placerar motsvarande antal föremål. De kan presentera sina böcker för klassen och berätta om sina siffror.
Exit-ticket
- Vad är ditt favoritnummer? Svar: ______________
- Hur många ben har en katt? Svar: ______________
- Kan du visa ett exempel på fler och färre? Svar: ______________
- Nämn en form som du ser i klassrummet. Svar: ______________
- Hur många räknade vi tillsammans? Svar: ______________
Hemuppgift
Som hemuppgift kan barnen samla föremål hemma, som knappar eller leksaker, och räkna dem tillsammans med sina föräldrar. De kan sedan rapportera tillbaka till klassen om vilket föremål de hade och hur många de räknade. Detta förstärker lektionens tema och ger en möjlighet för praktisk räkning.
Citat
*”Matematik är som kärlek – ett uttryck för det naturliga.”* – R. K. Guy
Detta citat betonar hur matematiken finns i vår vardag och natur, vilket knyter an till lektionen om grundläggande matematik.
Nästa lektion
Tema för nästa lektion kan vara “Formernas värld”. Detta tema är relevant i att hjälpa barnen att förstå och identifiera former, vilket är en grundläggande del av matematik.