Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Matematik
Tema: Hälften
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen syftar till att introducera begreppet hälften genom att använda konkreta material och lekfulla metoder. Eleverna ska få möjlighet att förstå och tillämpa grundläggande matematiska begrepp kopplade till delar och hela.
Kunskapskrav
Eleven kan räkna med tal upp till 10 och kan jämföra och sortera föremål utifrån egenskaper. Eleven kan också beskriva och använda begreppen hela och hälften på ett enkelt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hälften (10 min)
– Diskutera med eleverna vad “hälften” innebär.
– Använd konkreta exempel som frukter, leksaker eller bilder för att illustrera begreppet.
– Ställ frågor för att få eleverna att dela sina tankar om vad som är hälften av olika saker.
Praktisk övning med delning (15 min)
– Dela ut frukter (t.ex. äpplen eller apelsiner) till eleverna och låt dem fysiskt dela frukten i hälften.
– Be eleverna att berätta hur många delar de fått och att visa sina halvor.
– Diskutera hur varje del är hälften av hela frukten.
Hälften i spel (15 min)
– Introducera ett enkelt spel där eleverna får para ihop objekt (t.ex. kort) som visar på hälften och hela.
– Låt eleverna spela i par och uppmuntra dem att förklara för varandra vad de lär sig.
– Observera och notera elevernas förståelse under spelet.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
– Avsluta lektionen med en gemensam reflektion där eleverna delar vad de lärt sig om hälften.
– Ställ frågor som: “Vad är hälften av fyra?” och “Kan någon visa mig en hälft av något?”.
Aktivitet
Eleverna ska få skapa sina egna hälftenbilder genom att färglägga en figur som de sedan ska dela i hälften (kan vara en cirkel, triangel osv.). Detta ger dem praktisk erfarenhet av att förstå och visualisera begreppet “hälften”. Beräknad tidsåtgång: 10 minuter.
Exit-ticket
– Vad betyder att dela i hälften?
Svar: Att dela något i två lika stora delar.
– Kan ett äpple delas i hälften?
Svar: Ja, ett äpple kan delas i två lika stora delar.
– Vad är hälften av 6?
Svar: Hälften av 6 är 3.
– Ge ett exempel på något annat som kan delas i hälften.
Svar: En kaka kan delas i hälften.
– Vad kallas den del av något som är hälften?
Svar: Det kallas en halva.
Hemläxa
Eleverna ska rita en bild av ett föremål och sedan dela det i hälften i en hemläxa. Längd: 1 bild.
Fördjupningsuppgift
Elever som är redo för en utmaning kan få i uppgift att samla olika föremål från klassrummet och berätta för sina kamrater hur de kan dela dem i hälften, samt rita en bild av varje delning.
Förslag för nästa lektion
Jämförelse av hela och hälften
Nästa lektion kan handla om att jämföra hela och hälften genom att använda olika objekt. Eleverna ska få möjlighet att fördjupa sig i hur olika saker ser ut som hela och hälften, och diskutera vilka skillnader som finns. Det är viktigt att koppla detta till begrepp som “mer” och “mindre” och synliggöra skillnaderna mellan dessa.
Förberedelser
– Samla frukter att dela med eleverna (t.ex. äpplen, apelsiner).
– Förbereda spelmaterial som kort med hela och hälften.
– Utforma och kopiera arbetsblad för hemuppgiften.