Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskoleklass. Musik och Dans – Estetiska uttrycksformer i musik, dans och visualisering

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Musik och Dans
Tema: Estetiska uttrycksformer i musik, dans och visualisering

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att uttrycka sig och kommunicera genom olika estetiska uttrycksformer, såsom musik, dans och bild. Eleverna ska få praktiska erfarenheter av att skapa och tolka konstverk i olika former och se kopplingarna mellan dessa uttryck.

Kunskapskrav:

Eleven ska kunna skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer, delta aktivt i aktiviteter som främjar kommunikation och samspel, och visa förståelse för hur de olika uttrycksformerna kan samverka.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till visualisering (10 min)

• Förklara hur bilder och konstverk kan inspirera till musik och rörelse.

• Visa exempel på konstverk och diskutera vilka känslor och tankar de väcker.

• Ställ frågor om hur bilder kan översättas till rörelser och ljud, vilket uppmuntrar eleverna att tänka på kopplingarna mellan olika kreativa uttrycksformer.

Skapa konstverk (15 min)

• Ge eleverna material för att skapa sina egna bilder eller konstverk.

• Låt dem använda färger och former för att uttrycka en känsla eller berättelse.

• Under tiden som de arbetar, gå runt och ställ frågor om deras arbete och den inspiration de fått.

Rörelsedans utifrån bilder (15 min)

• När eleverna har skapat sina konstverk ska de arbeta med att översätta sina bilder till rörelse.

• Låt dem i grupper testa olika sätt att röra sig som återspeglar innehållet i sina bilder.

• Diskutera hur färger och former kan inspirera till olika typer av rörelser.

Grupppresentation och reflektion (10 min)

• Låt varje grupp framföra sina bilder och visa sin tolkning genom dans och rörelse.

• Efter varje framförande kan klassen reflektera tillsammans om hur konsten och rörelsen hängde ihop.

• Ställ frågor som: Vilka känslor kände ni när ni såg konstverket? Vilka rörelser tyckte ni passade bäst?

Aktivitet

Eleverna ska i grupper skapa en mini-föreställning där de kombinerar sina konstverk med musik och rörelse. Grupperna ska turas om att uppträda, där de presenterar sin bild och den rörelse de kommit på. Aktiviteten ger dem möjlighet att se hur olika konstformer kan uttrycka en historia eller känsla.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad inspirerade er att skapa er bild? (Svar: Beskrivning av känslor eller teman)

• Hur tog ni er bild och översatte den till rörelse? (Svar: Beskrivning av rörelser och tankar)

• Vilka känslor kände ni under framförandet? (Svar: Elevernas personliga reflektion)

• Kan ni ge exempel på hur ni använde färger i er rörelse? (Svar: Specifika exempel på rörelser kopplade till färger)

• Varför är det viktigt att få uttrycka sig genom flera olika konstformer? (Svar: Reflektion kring kommunikation och kreativitet)

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort berättelse (ca 4-6 meningar) och inkludera minst en känsla som de kopplar till en färg. Detta ska leda till en diskussion om hur känslor och färger hänger ihop i nästa lektion.

Fördjupningsuppgift

Elever kan i grupper välja ett konstverk som verkligen fängslar dem och skapa en längre presentation som inkluderar språk, musik och rörelse. De ska undersöka hur konstverket kan inspirera till en berättelse och framföra sina resultat för klassen.

Förslag för nästa lektion

Koppling mellan färger, känslor och musik. Fokusera på att vidareutveckla temat kring hur färger påverkar känslor och hur musik kan förstärka upplevelser kopplade till dessa färger. Eleverna kommer att arbeta med att lyssna på olika musikstilar och identifiera hur de kan matchas med specifika färger och känslor. Förslaget är relevant då det ger eleverna möjlighet att utforska kopplingen mellan känslor, färger och olika musikstilar. Det aktuella kunskapskravet handlar om att uttrycka sig och kommunicera känslor genom olika estetiska uttrycksformer, vilket främjar kreativitet och samarbete.

Förberedelser

• Samla konstmaterial (färgpennor, papper, målarfärg).

• Förbereda musik att spela under rörelseaktiviteter.

• Arrangera utrymmet för att underlätta presentationer och rörelse.


Modern Tillbaka-knapp
×