Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskoleklass. Naturkunskap – Djurens liv och beteenden

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Naturkunskap
Tema: Djurens liv och beteenden

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsinnehållet fokuserar på att förstå olika djurs livsmiljöer och beteenden. Eleverna får möjlighet att lära sig om hur djur anpassar sig till sin omgivning och deras roll i ekosystemet.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna namnge vanliga djur och beskriva deras livsmiljöer och beteenden samt diskutera djurens betydelse för naturen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till djur (10 min)

  • Diskutera vad djur är och deras olika typer (husdjur, vilda djur, insekter).
  • Visa bilder på olika djur och låt eleverna namnge dem.
  • Ställ frågor som “Vilka djur känner ni till?” och “Var lever dessa djur?”.

Djurens livsmiljöer (10 min)

  • Gå igenom några olika livsmiljöer (skog, öken, hav) och vilka djur som lever där.
  • Diskutera hur djur anpassar sig till sin miljö (t.ex. kamouflage, säkring av föda).
  • Låt eleverna dela med sig av djur de har sett i sin närmiljö.

Skapande aktivitet: Djurmasker (15 min)

  • Ge eleverna papper och färger för att skapa egna djurmasker av deras favoritdjur.
  • Låt dem använda fantasi och kreativitet för att designa sina masker.
  • Efter att de har gjort sina masker, kan de få tid att använda dem i en liten teater eller presentation.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Samla klassen och låt några elever visa upp sina masker och berätta om sitt djur.
  • Diskutera vad de har lärt sig om djurens liv och betydelse för miljön.
  • Fråga hur djur och växter interagerar i naturen.

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper där de får i uppdrag att göra en “djurwalk” runt skolan eller utomhus. De ska observera och notera djur och deras livsmiljöer (särskilt fåglar, insekter och smådjur). Varje grupp skriver ner sina observationer och diskuterar vad de har sett.

Exit-ticket

  • Nämn tre djur och var de lever. (Svar: Elevernas egna exempel.)
  • Vad är något spännande du lärt dig om djur idag? (Svar: Elevernas egna insikter.)
  • Hur anpassar sig djur till sin miljö? (Svar: Genom kamouflage, flyttning, födotillgång.)
  • Vilket djur gillar du mest och varför? (Svar: Elevernas egna favoriter.)
  • Hur påverkar djur miljön? (Svar: De hjälper till att pollinera, hålla ekosystemet i balans osv.)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna be sina föräldrar att berätta om deras favoritdjur. De ska rita djuret och skriva några meningar om det, inklusive vad det äter, var det bor och vad som gör det speciellt.


Modern Tillbaka-knapp
×