Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne eller kurs: Naturkunskap
Tema: Djurens livsmiljöer genom stationer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionerna handlar om att utforska olika djur och deras livsmiljöer. Eleverna kommer att få möjlighet att uppleva, observera och beskriva djurens anpassningar samt deras betydelse i naturen.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på djur och deras livsmiljöer och beskriver på ett enkelt sätt vad djuren behöver för att klara sig.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till stationerna (10 min)
– Presentera dagens tema och stationer på ett lekfullt sätt.
– Beskriv varje stations syfte och vad eleverna kommer att göra.
– Förklara hur grupperna ska rotera mellan stationerna.
Station 1: Djurfotspår (10 min)
– Eleverna får titta på och skapa avtryck av djurfotspår.
– Diskutera vilka djur som kan ha gjort spåren.
– Använd bilder för att visa vilka djur som hör till spåren.
Station 2: Djurens hem (10 min)
– Eleverna får bygga små modeller av djurens hem med Lego eller andra byggmaterial.
– Diskutera vilket djur som bor i respektive hem och varför.
– Fråga om eleverna kan rita eller berätta om djurens behov i sin miljö.
Station 3: Djurljud (10 min)
– Eleverna får lyssna på olika djurljud och gissa vilket djur de hör.
– Diskutera vad djuret kan använda ljudet till (exempelvis kommunikation eller för att varna andra).
– Ge exempel på hur ljudet påverkar djurets livsmiljö.
Station 4: Målning av djur (10 min)
– Eleverna får måla sina favoritdjur i deras naturliga livsmiljö.
– Diskutera med eleverna vilka färger och detaljer som är typiska för det djur de valt.
– Förbered ett litet “utställning” där både målningar och kommentarer kan presenteras.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får rotera mellan de olika stationerna där de får utforska tema djur och livsmiljöer genom olika praktiska och kreativa aktiviteter. Detta engagerar dem i temat och uppmuntrar till samarbete och kommunikation.
Beräknad tidsåtgång: 40 minuter (10 minuter per station och 4 stationer med rotation)
Exit-ticket
– Vilka djur lärde du dig om idag?
Svar: Exempelvis ekorre, säl eller fjäril.
– Vad gjorde djuren för att passa in i sin miljö?
Svar: De kan ha anpassade färger eller byggde sina hem.
– Kan du nämna ett djur och vad det gör?
Svar: Till exempel, en katt jagar råttor.
– Vad hörde du för djurljud idag?
Svar: T.ex. hundskall eller fågelsång.
– Hur gjorde du din målning?
Svar: Jag använde färger som liknar djurets i verkligheten.
Hemläxa
Rita ditt favoritdjur och skriv en enkel mening om var det bor. Längd: en mening.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska välja ett djur och göra en stor affisch där de skriver och ritar om djurets livsmiljö och anpassningar. De ska presentera sin affisch i klassrummet. Denna uppgift ger eleverna möjlighet att visa sina kunskaper och kreativitet på en högre nivå.
Förslag för nästa lektion
Utforskande av växter och djur i vår närmiljö
I nästa lektion kommer vi att fokusera på de växter och djur som finns i vår närmiljö, såsom i lekparken eller skolgården. Eleverna kommer att få möjlighet att observera och beskriva hur dessa organismer samexisterar. Detta tema är relevant för att förstå den biologiska mångfalden och samarbetet mellan växter och djur i en livsmiljö.
Förberedelser
– Förbereda material för stationerna (Lego, papper, färger, ljudinspelningar).
– Skapa en plan för hur grupperna ska rotera mellan stationerna.
– Samla information och bilder av djur och deras livsmiljöer att visa för eleverna.