Lektionsplanering – Enkla experiment med vatten
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Naturkunskap
Tema: Enkla experiment med vatten
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsinnehållet fokuserar på vatten och dess olika former (fast, flytande, gas), samt enkla experiment för att förstå grundläggande fysikaliska och kemiska egenskaper av vatten. Eleverna får möjlighet att observera och diskutera sina resultat.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna ge exempel på vatten i olika former och delta i samtal om observationer och resultat från experiment.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till vatten (10 min)
- Diskutera vatten och dess betydelse för liv (vatten i kroppen, vatten i naturen).
- Prata om de tre olika formerna av vatten: is, vätska och ånga. Visa bilder på var och en.
- Ställ frågor som “Var har du sett vatten?” och “Vad händer med vatten när det fryser?”.
Demonstration av experiment (10 min)
- Visa ett enkelt experiment, till exempel “vattnets cykel” där man demostrera avdunstning och kondensation med hjälp av en varm platta och kall platta.
- Diskutera vad som sker under experimentet.
Skapande aktivitet: Vattenexperiment (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem material för att genomföra ett eget experiment, som att göra en “vattenspruta” med strumpor och vatten eller att se vad som flyter och vad som sjunker.
- Be grupperna observera och dokumentera sina resultat.
Avslutning och reflektion (15 min)
- Samla klassen för att diskutera experimentens resultat. Hur fungerar vatten? Vad lärde de sig?
- Låt varje grupp presentera sina observationer och reflektera över vad som var spännande eller oväntat.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper där de får i uppdrag att skapa en “vattensaga” där de berättar om vattenets resor i naturen, från regn till flod, till havet och tillbaka till moln. De ska använda enkla rekvisita, som papper, färger och eventuellt lego för att illustrera sin saga. Detta kombinerar kreativitet med lärande.
Exit-ticket
- Vad är tre former som vatten kan ha? (Svar: Is, vätska, ånga.)
- Varför är vatten viktigt för oss? (Svar: För att dricka, tvätta, och växter växer.)
- Kan du nämna ett experiment vi gjorde idag? (Svar: Elevernas egna observationer.)
- Vad gladde du i ditt experiment? (Svar: Elevernas egna resultat.)
- Hur kan vi använda vatten på olika sätt i vår vardag? (Svar: Dricka, bada, laga mat, etc.)
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna göra ett eget litet vattenexperiment hemma, exempelvis att se vad som händer när man fryser vatten eller blandar upp olika vätskor. De ska dokumentera sina observationer och eventuellt ta bilder för att dela med klassen nästa gång.