Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskoleklass. Naturkunskap – Säsonger och väder

Lektionsplanering för Förskoleklass i Naturkunskap

Årskurs: Förskoleklass

Ämne: Naturkunskap

Tema: Säsonger och väder

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll fokuserar på att förstå de fyra årstiderna och de väderförändringar som sker under dessa, samt på att diskutera hur både människor och djur anpassar sig efter olika väderförhållanden.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna namnge de olika årstiderna och ge exempel på kännetecken samt kunna beskriva väderförhållanden och dess påverkan på människor och djur.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till årstider (10 min)

  • Presentera de fyra årstiderna med hjälp av bilder och korta beskrivningar.
  • Diskutera vad som är speciellt med varje årstid.
  • Fråga eleverna vilken årstid de gillar mest och varför.

Väderstation (10 min)

  • Förklara olika typer av väder (soligt, regnigt, snöigt) och visa bilder.
  • Diskutera hur vädret kan påverka vår klädsel och aktiviteter.
  • Låt eleverna nämna vad de tycker om olika väder.

Skapande aktivitet: Årstidsbilder (15 min)

  • Låt eleverna måla eller rita en bild som representerar deras favoritårstid.
  • Be dem inkludera typiska väderförhållanden och aktiviteter för den årstiden.
  • Låt några elever dela med sig av sina bilder till klassen.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Samla eleverna för att reflektera över vad de lärt sig om årstider och väder.
  • Diskutera hur vädret påverkar naturen och djurens liv.
  • Fråga om någon har märkt av väderförändringar nyligen.

Aktivitet

Eleverna får i små grupper gå ut och observera vädret och naturen. De ska samla in naturliga föremål, som löv, pinnar och blommor, som representerar årstiden de befinner sig i. Varje grupp ska sedan skapa en “årstids-tavla” av sina insamlade föremål och presentera vad de har lärt sig om vädret och naturen under deras observation. Detta ger dem möjlighet att utforska och lära sig tillsammans.

Exit-ticket

  • Vilka fyra årstider finns det? (Svar: Vår, sommar, höst, vinter)
  • Hur kan vädret påverka vad vi gör? (Svar: Vi kan klä oss olika, göra olika aktiviteter)
  • Nämn en typ av väder. (Svar: Soligt, regnigt, snöigt, blåsigt)
  • Vilken aktivitet gillar du mest under din favoritårstid? (Svar: Elevernas egen åsikt)
  • Hur påverkar vädret djurens liv? (Svar: Djur letar mat, bygger bon, går i dvala osv.)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna observera vädret hemma under en vecka och göra en väderdagbok. De ska rita eller skriva om vädret varje dag och notera vilken årstid de befinner sig i och vad de ser i naturen. De ska sedan ta med sina väderdagböcker till skolan för att dela med sig av sina observationer.


Modern Tillbaka-knapp
×