Lektion. Förskoleklass. Naturkunskap – Väder och klimat

Lektionsplanering: Väder och klimat

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Naturkunskap
Tema: Väder och klimat

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsinnehållet fokuserar på olika väderfenomen och hur de påverkar både naturen och människors liv. Eleverna får möjligheter att observera, diskutera och förstå väderförändringar och deras betydelse.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva olika vädertyper och ge exempel på hur vädret påverkar vår omgivning och aktiviteter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till väder (10 min)

  • Diskutera vad väder är och gå igenom olika typer av väder (soligt, regnigt, blåsigt, snöigt).
  • Visa bilder av olika väderförhållanden och låt eleverna namnge dem.
  • Fråga: “Vad tycker ni om olika typer av väder?”

Väder och klimat (10 min)

  • Prata om skillnaden mellan väder och klimat, till exempel att vädret kan förändras dagligen medan klimatet är stabilare över tid.
  • Diskutera hur människor och djur anpassar sig efter vädret.
  • Fråga eleverna om situationer de varit med om där vädret har påverkat deras dag (t.ex. att stanna inne vid regn eller klä sig varmt vid snö).

Skapande aktivitet: Väderkartor (15 min)

  • Dela ut papper och färger. Be eleverna skapa sina egna “väderkartor” där de ritar olika vädertyper.
  • De kan också inkludera aktiviteter som passar för olika väder (t.ex. bygga snömannen när det snöar).
  • Låt dem dela sina kartor med klassen och berätta om deras val.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Samla klassen för att diskutera vad de har lärt sig om väder och dess betydelse.
  • Fråga vilken typ av väder de gillar mest och varför samt hur de anpassar sig till det.
  • Diskutera hur väder påverkar djur och växter i naturen.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att göra sin egen väderprognos där de får “spå” vilket väder som kommer att ske under veckan. De ska göra en väderstation av pappersåtervinning (t.ex. pappkartonger och plastflaskor) för att illustrera deras prognos. Efter att alla grupper presenterat sina prognoser, diskuteras vad olika vädertyper kan betyda för människor och djur.

Exit-ticket

  • Vilka olika typer av väder finns det? (Svar: Soligt, regnigt, snöigt, blåsigt, mm.)
  • Vad är skillnaden mellan väder och klimat? (Svar: Väder är kortvarigt, medan klimat är långvarigt.)
  • Hur påverkar vädret vad vi gör? (Svar: Vi klär oss annorlunda, väljer aktiviteter beroende på väder.)
  • Vilken typ av väder gillar du mest och varför? (Svar: Elevernas egna åsikter.)
  • Varför är det viktigt att känna till vädret? (Svar: För att planera våra dagar och förstå naturens cykler.)

Modern Tillbaka-knapp