Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskoleklass. Samhällskunskap – Högtider och traditioner

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Högtider och traditioner

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsinnehållet fokuserar på olika kulturella och religiösa högtider samt traditioner som firas i Sverige och världen. Eleverna ges möjlighet att förstå betydelsen av dessa högtider och hur de firas.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna ge exempel på olika högtider och traditioner, berätta om deras betydelse och delta i samtal kring kulturella skillnader.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till högtider (10 min)

  • Diskutera vad en högtid är och varför vi firar dem.
  • Visa bilder och exempel på vanliga svenska högtider (t.ex. jul, midsommar, Eid, påsk).
  • Fråga eleverna om de har några familjetraditioner som de ser fram emot.

Traditionen i fokus (10 min)

  • Välj ut två eller tre högtider och berätta kort om deras betydelse och hur de firas (t.ex. påskägg, luciatåg).
  • Diskutera hur traditioner kan se olika ut i olika kulturer.
  • Låt eleverna dela med sig av sina egna traditioner som de firar hemma.

Skapande aktivitet: Högtidskort (15 min)

  • Ge eleverna papper, färger och andra skapande material.
  • Be dem skapa egna kort som representerar en högtid de tycker om, inklusive symboler eller bilder som är typiska för den högtiden.
  • Eleverna kan också skriva en kort beskrivning av vad de har ritat.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Samla klassen för att diskutera vad de har lärt sig om olika högtider.
  • Låt några elever dela med sig av sina högtidskort och varför de valde att rita just den högtiden.
  • Diskutera hur högtider och traditioner stärker vårt samhälle och våra relationer.

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och ges i uppdrag att planera en “högtidsfest” där de ska välja en högtid att fira. De ska tänka på vilken mat, aktiviteter och dekorationer som är typiska för den högtiden. Varje grupp presenterar sin fest inför klassen, vilket uppmuntrar till kreativitet och samarbete.

Exit-ticket

  • Nämn en högtid som du firar. (Svar: Elevernas egna åsikter.)
  • Vad tycker du är roligt med att fira högtider? (Svar: Gemenskap, presenter, mat, etc.)
  • Kan du ge ett exempel på en tradition? (Svar: Julgran, ljus på kanelbullar, etc.)
  • Hur firar vi högtider i din familj? (Svar: Elevernas egna traditioner.)
  • Varför är det viktigt att fira högtider? (Svar: För att skapa minnen, umgås och dela med varandra.)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna be sina föräldrar att berätta om en specifik högtid som firas i deras familj eller kultur. De ska rita en bild av denna högtid och skriva ner vad de har lärt.


Modern Tillbaka-knapp
×