En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Förskoleklass. Samhällskunskap och Religionskunskap – Superhjälte och nordisk mytologi

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Samhällskunskap och Religionskunskap
Tema: Superhjälte och nordisk mytologi

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Under temat kommer eleverna att arbeta med berättelser ur nordisk mytologi, vilket innehåller skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden samt skapat förståelse för olika mytologiska gestalter och deras egenskaper. Eleverna får även möjlighet att reflektera över moraliska frågor, vänskap och hjältemod kopplat till superhjältar.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna återberätta och diskutera myter och berättelser ur både nordisk mytologi och nutida superhjälteberättelser samt kunna reflektera över likheter och olikheter mellan dem.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till nordisk mytologi (15 min)

– Berätta om de mest kända gudarna och mytiska varelserna, såsom Oden, Tor och Loki.
– Diskutera deras egenskaper och roller i myterna.
– Använd bilder och korta filmer för att öka förståelsen.

Superhjältarnas värld (15 min)

– Presentera moderna superhjältar och deras egenskaper, t.ex. styrka, mod och vänskap.
– Analysera en superhjälteberättelse tillsammans, där eleverna får identifiera hjälteegenskaper.
– Jämför och kontrastera superhjältar med mytologiska gestalter.

Skapa egna superhjältar (10 min)

– Förklara hur man kan skapa en egen superhjälte baserat på mytologiska teman.
– Ge exempel på olika superhjälteegenskaper inspirerade av nordisk mytologi.
– Diskutera tillsammans i grupper om vad som gör en hjälte speciell.

Reflektera och diskussion (10 min)

– Som avslutning på lektionen, låt eleverna dela sina tankar om vad de lärt sig om mytologi och superhjältar.
– Ställ frågor som: “Vad är en hjälte för dig?” och “Vilka egenskaper tycker ni är viktigast?”.

Aktivitet

Eleverna får arbeta i små grupper och skapa en egen berättelse där de inkluderar både en superhjälte och en mytologisk karaktär. Berättelsen ska innehålla en konflikt och en lösning, där hjälten agerar utifrån egenskaper de har lärt sig om.
Beräknad tidsåtgång: 60 minuter

Exit-ticket

Fråga 1: Vem är din favoritmytologiska karaktär?
Svar: Eleverna har en personlig favoritkaraktär.

Fråga 2: Nämn en egenskap som både superhjältar och mytologiska gudar har gemensamt.
Svar: Mod, styrka eller vänskap.

Fråga 3: Vad gör en person till en hjälte?
Svar: Att hjälpa andra, vara modig eller göra gott.

Fråga 4: Vilken mytologisk historia tyckte du mest om?
Svar: Elevernas individuella preferens.

Fråga 5: Vilken superhjälte skulle du vilja vara och varför?
Svar: Elevernas egna åsikter.

Hemläxa

Eleverna ska rita sin egen superhjälte och skriva en kort berättelse (3-5 meningar) om vad denne gör för att hjälpa andra.

Fördjupningsuppgift

För elever som vill fördjupa sig kan de få i uppgift att skriva en längre berättelse (200–300 ord) där de väver ihop nordisk mytologi med kreativa inslag av superhjältar. Berättelsen ska innehålla både problem och lösning samt diskutera de värderingar som presenterades i berättelsen.

Förslag för nästa lektion
Tema: Mytologiska berättelser och deras moraliska budskap

I den kommande lektionen kommer eleverna att undersöka moraliska budskap i olika mytologiska berättelser. Lektionen syftar till att reflektera över vad som gör en berättelse lärorik och hur dessa budskap kan tillämpas i deras eget liv. Det aktuella kunskapskravet fokuserar på förmågan att diskutera och reflektera över moraliska och etiska frågor.

Förberedelser

– Samla bilder och videoklipp av gudar och superhjältar.
– Förbereda material för gruppaktiviteter (papper, färger, etc.).
– Skapa en presentation om nordisk mytologi och superhjältar.


×