Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Svenska
Tema: Använda ramsor i drama och rörelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion fokuserar vi på att använda de egna ramsorna i en dramatisk och rörlig kontext. Eleverna får möjlighet att gestalta sina ord genom kroppsrörelser och imiterande framträdanden, vilket hjälper dem att utveckla sin kommunikativa förmåga och förstår kontakten mellan språk och rörelse.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna uttrycka och gestalt sina idéer genom rörelse, delta i dramatisk och estetisk kommunikation samt reflektera över innehållet i de ramsor och ljudlekar de använder.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till rörelse och drama (10 min)
• Diskutera hur vi kan använda kroppsspråk för att förstärka ramsor.
• Demonstrera olika sätt att gestalta ord och känslor genom rörelse.
• Ställ öppna frågor för att engagera eleverna i samtalet.
Värma upp med rytm och rörelse (10 min)
• Genomför en kort uppvärmning där eleverna klappar och agerar tillsammans med ramsor vi har arbetat med.
• Använd olika kroppsdela som klappar, stamps, och rörelser för att illustrera rytm.
• Låt eleverna improvisera rörelser som passar till ramsorna.
Dramatisera egna ramsor (20 min)
• Ge varje grupp tid att repetera och sätta rörelser till sina ramsor.
• Gå runt i klassrummet och ge stöd samt ge feedback på rörelser och gestalningar.
• Uppmuntra eleverna att tänka på hur de kan använda sina kroppar för att förstärka textens budskap.
Framläggning av dramatiseringarna (5 min)
• Låt varje grupp framföra sin dramatisering för klassen.
• Stimulera till feedback bland eleverna och låt dem dela med sig av sina tankar kring presentationerna.
• Diskutera vad som fungerade bra och ge förslag på förbättringar.
Avslutning och reflektion (5 min)
• Sammanfatta lektionen och låt eleverna reflektera över vad de lärt sig.
• Diskutera vikten av att uttrycka sig genom både språk och rörelse.
Aktivitet
Som aktivitet ska eleverna arbeta i små grupper för att skapa en liten uppvisning som inkluderar rörelse, mimik och ramsor. De kan välja att inkludera ljud, sånger eller andra estetiska uttryck i sin presentation.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
• Hur kan vi uttrycka ramsor genom rörelse?
Svar: Genom att gestalta orden med kroppen.
• Vad var din favoritdel av dagens dramatisering?
Svar: [Elevens svar]
• Kan du ge ett exempel på en rörelse du gjorde?
Svar: [Exempel på rörelse]
• Hur kan rörelse hjälpa till att förstå en text bättre?
Svar: Rörelse kan förstärka budskapet och göra det mer livfullt.
• Vad skulle du vilja förbättra till nästa gång vi dramatiserar?
Svar: [Elevens svar]
Hemläxa
Låt eleverna skriva ner en kort ramsa de vill gestalta hemma, och sjunga eller framföra den för sin familj. (ca 50-100 ord).
Fördjupningsuppgift
Elever som är intresserade av att fördjupa sin kunskap kan få i uppgift att skapa en teaterpjäs baserad på sin ramsa. De kan inkludera olika karaktärer och dialoger, vilket uppmuntrar dem att uttrycka sin kreativitet och förståelse för språket genom drama.
Förslag för nästa lektion
Estetiska uttrycksformer i musik och dans Nästa lektion kan fokusera på att integrera musik och dans med de ramsor eleverna har skapat. Detta kommer att ge dem en chans att uttrycka sig ytterligare genom olika konstformer och se hur dessa kan samverka.
Det är relevant för eleverna att se kopplingen mellan språk, musik och rörelse och hur dessa kan kombineras för att skapa en helhet i deras uttryck.
Förberedelser
• Samla material för rörelse- och dramatiseringarna.
• Förbereda platsen för uppvisning.
• Utveckla exempel på ramsor och rörelser som kan användas i klassrummet.