En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Förskoleklass. Svenska – Berättande och saga

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass

Ämne: Svenska

Tema: Berättande och saga

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsinnehållet fokuserar på berättande i olika former såsom sagor, och hur språket fungerar i berättande. Eleverna ska få möjlighet att skapa egna berättelser och förstå grundläggande berättarstruktur.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda ett varierat språk och delta i samtal om berättelser, samt själva skapa och berätta en enkel saga eller historia.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till sagor (10 min)

  • Berätta kort om vad en saga är och dess kännetecken (t.ex. magi, fantastiska varelser, en huvudkaraktär).
  • Läsa en kort saga för klassen, t.ex. “Hans och Greta” eller “Rödluvan”.
  • Diskutera om vad eleverna tyckte om sagan och vad de lärde sig.

Element i en berättelse (10 min)

  • Introducera grundläggande delar av en berättelse: början, mitt, och slut.
  • Fråga eleverna om deras favoritberättelser och vilken del de tycker mest om.
  • Ge exempel på karaktärer, platser och problem i sagor.

Skapande aktivitet: Min egen saga (15 min)

  • Dela ut papper och färger eller pennor.
  • Be eleverna skapa sina egna sagor med hjälp av bilder och text (de kan rita och skriva).
  • Låt dem tänka på vilka karaktärer och vad för slags problem som ska finnas i deras berättelser.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Låt några elever dela med sig av sina sagor och vad deras berättelser handlar om.
  • Diskutera vad som gör en saga intressant och hur de kan inkludera fler detaljer och känslor i sina berättelser.
  • Fråga om de har några egna sagor som de har hört eller läst hemma.

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper för att skapa en gemensam saga. De ska tillsammans bestämma en karaktär, en plats och ett problem som karaktären måste lösa. Varje grupp får presentera sin saga för klassen. Genom denna aktivitet lär sig eleverna att samarbeta och att förstå berättande ur ett gruppperspektiv.

Exit-ticket

  • Vad är en saga? (Svar: En berättelse med fantasifullt innehåll.)
  • Nämn tre vanliga element i en saga. (Svar: Karaktärer, problem, lösning.)
  • Vilken är din favoritkaraktär i en saga? (Svar: Elevernas egna åsikter.)
  • Vad skapade du i din egen saga? (Svar: Elevernas egna skapelser.)
  • Vad gör en berättelse intressant? (Svar: Spänning, känslor, magi, vänner.)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna be sina föräldrar berätta en saga eller berättelse för dem. De ska sedan rita en bild av en del av berättelsen och skriva ett par meningar om vad sagan handlade om för att dela med klassen nästa gång.


×