En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Förskoleklass. Svenska – Fonologi

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Svenska
Tema: Fonologi

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar en förståelse för ljud och ljudens betydelse för språket. Fokus ska ligga på att känna igen och producera olika ljud, samt koppla ljud till stavelser och ord.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i samtal och uttrycka sig om olika ämnen samt uppvisa grundläggande förståelse för ljudets betydelse i språket.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till ljud och bokstäver (10 min)

– Presentera vad ljud är och hur de utförs i språket.
– Ge exempel på olika ljud genom att använda ljudleksaker eller inspelade ljud.
– Diskutera med eleverna om ljud de känner igen från sin vardag.

Aktivt lyssnande (15 min)

– Låt eleverna lyssna på ljud från olika djur och natur.
– Be dem identifiera och härma ljuden de har hört.
– Diskutera hur olika ljud kan kopplas till olika saker.

Stavelser och ljudlekar (15 min)

– Introducera stavelser genom att klappa i rytm när ett ord sägs.
– Använd en enkel sång där eleverna klappar stavelserna tillsammans.
– Ge exempel på ord och be eleverna klappa ut stavelserna.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

– Återgå till dagens ämnen och sammanfatta vad de har lärt sig.
– Be eleverna dela med sig av sina favoritljud och varför de gillar dessa.
– Diskutera hur ljud och stavelser används när vi pratar.

Aktivitet

Eleverna får skapa ett ljudcollage där de får använda olika föremål för att producera ljud. Varje elev väljer tre olika föremål och spelar in ljuden. Sedan ska de klippa ihop sina ljudinspelningar med hjälp av en enkel app för ljudredigering. Detta kopplar till lektionen genom att fördjupa deras förståelse för ljud och fonologi.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är ett ljud?
Svar: Ett ljud är något vi kan höra, t.ex. när någon pratar eller när en dörr stängs.

– Kan du ge ett exempel på ett djurljud?
Svar: Ja, t.ex. en katt som mjauar eller en hund som skäller.

– Vad betyder “stavelse”?
Svar: En stavelse är en del av ett ord som vi kan klappa ut.

– Hur många stavelser finns det i ditt namn?
Svar: Det varierar beroende på namnet, men t.ex. Anna har två stavelser.

– Vad händer när vi kombinerar olika ljud?
Svar: Vi får olika ord och kan uttrycka oss på olika sätt.

Hemläxa

Eleverna kan få i uppgift att hemma lyssna efter tre olika ljud omkring sig och rita en bild av vad de hörde. Bilderna ska även ha en kort beskrivning av ljudet.
Längd: 100-150 ord.

Fördjupningsuppgift

Som en fördjupningsuppgift kan eleverna arbeta i grupper för att skapa en musikvideo där de använder olika ljud de har samlat in. De kan sjunga en enkel sång och bidra med sina ljud i bakgrunden. Detta ger dem möjlighet att visa prov på sin förståelse för ljud och fonologisk medvetenhet på en högre nivå.

Förslag för nästa lektion

Interaktiv ljudjakt

I nästa lektion kan fokus ligga på en ljudjakt där eleverna får gå ut och leta efter ljud i naturen. De kan använda ett enkelt formulär där de markerar vilka ljud de har hört och beskriver dem kort.

Denna lektion är relevant eftersom den bygger vidare på den fonologiska medvetenhet som introducerats. Innehållet kommer att inkludera att identifiera och resonera om ljud i olika miljöer, vilket stämmer överens med kunskapskraven för att kunna delta i samtal om olika ämnen.

Förberedelser

– Samla ljudleksaker och inspelningar för att demonstrera olika typer av ljud.
– Förbered ljudinspelningsverktyg (mobiler eller tablets) för aktiviteten.
– Skapa enkelt material för hemuppgiften, inklusive bilder och beskrivningar som eleverna kan använda.


×