Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Svenska
Tema: Fonologisk medvetenhet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll syftar till att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet genom aktiviteter som tränar förmågan att höra och bearbeta ljud i ord. Eleverna kommer att arbeta med rim, stavelser och ljud i ord för att stärka sin språkliga medvetenhet och kompetens.
Kunskapskrav
Eleven kan medverka i samtal och kommunicera på ett enkelt sätt, samt delta i aktiviteter där de arbetar med ljud, bokstäver och ord.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till fonologisk medvetenhet (10 min)
– Förklara vad fonologisk medvetenhet är och varför den är viktig för att lära sig läsa och skriva.
– Ge exempel på olika ljud och hur ord är uppbyggda av ljud.
– Demonstrera med kända ramsor eller sånger för att väcka elevernas intresse.
Rim och ramsor (15 min)
– Introducera rim och ramsor som en del av fonologisk medvetenhet.
– Läs upp ramsor tillsammans med eleverna och uppmana dem att klappa takten när det är rim.
– Diskutera vilka ljud som upprepas i rimmen och be eleverna komma med egna exempel.
Stavelser och ljudet av ord (20 min)
– Genomför en aktivitet där eleverna får identifiera och klappa stavelser i olika ord.
– Använd konkreta föremål, bilder eller kort för att illustrera olika ord och stavelser.
– Låt eleverna träna på att dela upp ord i stavelser genom att hoppa eller klappa varje stavelse de hör.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
– Samla eleverna för att diskutera vad de har lärt sig om ljud och stavelser.
– Ställ frågor om vilka stavelser de tycker var svårast och varför.
– Avsluta med att ge exempel på hur de kan använda sina kunskaper i sitt vardagliga språk.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skapa ett rimpar som innehåller minst tre ord som rimmar med varandra. De uppmanas att illustrera rimet med en bild. Detta kopplar till lektionens tema genom att eleverna får praktisera sin fonologiska medvetenhet genom att arbeta med ljud och rim.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad är fonologisk medvetenhet?
Att kunna höra och förstå ljud i ord.
– Kan du ge ett exempel på ett rim?
Katt och ratt.
– Vad är en stavelse?
En del av ett ord som vi klappar till.
– Hur många stavelser har ditt namn?
Exempelvis: “Anna” har 2 stavelser.
– Varför är det viktigt att jobba med ljud?
För att vi ska kunna läsa och skriva bättre.
Hemläxa
Be eleverna att tillsammans med en vuxen skapa en egen ramsa eller dikt på minst fyra verser. Om det är en skriftlig läxa, uppge längd i antal ord: 50-100 ord.
Fördjupningsuppgift
För elever som önskar fördjupning kan de få i uppdrag att samla in ord från sina favoritberättelser eller sånger, och identifiera rim och stavelser på egen hand. De ska sedan presentera sina fynd för klassen och förklara vad de har lärt sig om fonologisk medvetenhet.
Förslag för nästa lektion
Bokstäver och ljud
I nästa lektion kan fokus ligga på sambandet mellan ljud och bokstäver. Eleverna får lära sig att koppla ljud från fonologisk medvetenhet till skrift och bokstäver. Lektionen bör introducera alfabetet och hur varje bokstav representerar ett ljud.
Förberedelser
– Förbereda ramsor och sånger att använda under lektionen.
– Samla bilder eller kort som illustrerar ord och stavelser.
– Dela ut material för aktivitet och hemläxa i förväg.