En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Förskoleklass. Svenska – Skapande av egna ramsor

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Svenska
Tema: Skapande av egna ramsor

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på att skapa egna ramsor där eleverna får möjlighet att uttrycka sig kreativt och använda rim och ljudlekar. Genom att delta i denna typ av aktiviteter stärker eleverna sin språkförmåga och utvecklar en känsla för rytm och ljud, vilket är centralt i deras språkutveckling.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna skapa och återge ramsor och rim och visa förståelse för sammanhanget mellan orddelning, rim och klang samt kunna diskutera sina skapelser med andra.

Lärarledda instruktioner

Introduktion av egen skapande (10 min)

• Förklara syftet med att skapa egna ramsor och rim.
• Ge exempel på hur man kan börja ramsor och låta elever komma med förslag.
• Diskutera ramsornas struktur och uppbyggnad.

Brainstorming av teman (10 min)

• Dela in eleverna i grupper och låt dem brainstorma olika teman för sina ramsor.
• Låt dem skriva ner sina idéer och välja ett tema att arbeta vidare med.
• Stöd grupperna med frågor för att få igång tankarna.

Skriva och skapa ramsor (20 min)

• Låt eleverna börja skriva sina egna ramsor utifrån valt tema.
• Gå runt i klassrummet och ge feedback samt stödja dem i skapandeprocessen.
• Uppmuntra dem att använda rim och leka med ord.

Muntlig presentation (5 min)

• Be varje grupp att presentera sin ramsa för klassen.
• Ställ frågor och låt eleverna ge feedback till varandra för att främja interaktion.
• Diskutera de olika teman de valt och hur de använde rim.

Avslutning och reflektion (5 min)

• Sammanfatta lektionen och reflektera tillsammans med eleverna kring vad de lärt sig.
• Uppmana dem att tänka på hur de kan använda sin ramsa i olika sammanhang (tex att framföra eller skapa en sång).

Aktivitet

Eleverna ska arbeta i par och skapa en visuell presentation av sin ramsa, där de illustrerar teman och ord som de har använt. Presentationen kan inkludera bilder och text och ska sedan framföras för klassen.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

• Vad är en ramsa?
Svar: En ramsa är en text som ofta rimmar och används i sånger och berättelser.
• Kan du ge ett exempel på en egen ramsa?
Svar: [Elevens egen skapade ramsa]
• Vad var temat för din ramsa?
Svar: [Elevens svar]
• Hur många rader hade din ramsa?
Svar: [Elevens svar]
• Varför är det roligt att skapa ramsor?
Svar: [Elevens svar]

Hemläxa

Låt eleverna skriva en ny kort ramsa hemma, relaterad till ett ämne eller tema de tycker om (ca 50-100 ord).

Fördjupningsuppgift

För de elever som är redo för en djupare utmaning kan en fördjupningsuppgift vara att skapa en ramsa som också kan sjungas, där de också får inkludera handlingar och rörelser som stödjer temat. Detta ger dem möjlighet att kombinera språkutveckling med fysisk aktivitet.

Förslag för nästa lektion

Använda ramsor i drama och rörelse. Nästa lektion kan fokusera på att använda de skapade ramsorna i dramatik och rörelse. Eleverna får möjlighet att dramatisera sina ramsor med hjälp av rörelser och gestikulation, vilket ger en djupare kontakt med språket. Detta är relevant för att utveckla elevernas förståelse för text och språk samt för att öka deras förmåga att kommunicera och samarbeta i grupp.

Förberedelser

• Säkra material som papper och färg för illustrationerna.
• Förbereda en plats för presentationer där varje grupp kan framföra sin ramsa.
• Välj ytterligare exempel på ramsor eller sånger att diskutera i klassen.


×