Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Teknik
Tema: Bygga och konstruera
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsinnehållet fokuserar på att förstå och experimentera med olika material för att bygga och konstruera. Eleverna får möjlighet att skapa, samarbeta och använda sin kreativitet.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna delta i skapande verksamhet med olika material och bygga enkla konstruktioner, samt kunna beskriva vad de har gjort och varför.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till konstruktion (10 min)
- Diskutera vad konstruktion och byggande handlar om.
- Visa exempel på olika typer av konstruktioner (t.ex. hus, broar, tåg).
- Ställ frågor som “Vad har ni byggt tidigare?” och låt eleverna dela sina erfarenheter.
Materialutforskning (10 min)
- Presentera olika material (klossar, papper, kartonger, återvunna material).
- Diskutera hur olika material kan användas och vad man kan bygga med dem.
- Låt eleverna berätta om vilket material de föredrar och varför.
Skapande aktivitet: Bygg en modell (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper och ge dem uppdraget att bygga en enkel konstruktion (t.ex. ett hus eller en bro) med de material ni har tillgängliga.
- Låt dem arbeta tillsammans, diskutera och planera hur de ska gå till väga.
- Uppmuntra kreativitet och samarbetande samtal under byggprocessen.
Avslutning och reflektion (15 min)
- Samla klassen för att presentera och diskutera varje grupps konstruktion.
- Be dem beskriva sin byggprocess; vad var enkelt och vad var svårt?
- Diskutera hur deras konstruktioner ser ut och hur de kan förbättras.
Aktivitet
Eleverna får genomföra en “byggutmaning” där de ska konstruera en så hög torn som möjligt enbart med klossar eller annat material. Det uppmuntrar dem att tänka på balans och stabilitet. Efteråt diskuterar klassen vad som fungerade och varför.
Exit-ticket
- Vad tyckte du om att bygga idag? (Svar: Elevernas egna åsikter.)
- Vilket material använde du för att bygga? (Svar: Elevernas egna materialval.)
- Vad är det viktigaste att tänka på när man bygger? (Svar: Stabilitet, balans, etc.)
- Kan du nämna en konstruktion som du har sett förut? (Svar: Elevernas egna erfarenheter.)
- Hur kan vi samarbeta bättre i byggande? (Svar: Lyssna på varandra, dela idéer, hjälpa till.)
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna be sina föräldrar att hitta saker hemma som kan byggas ihop (t.ex. kartonger, plastflaskor) och skapa en egen konstruktion. De ska ta med en bild eller beskrivning av vad de har byggt för att dela med klassen.