En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Förskoleklass. Tekniska ämnen – Skapa med återvunnet material

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass

Ämne: Tekniska ämnen

Tema: Skapa med återvunnet material

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsinnehållet fokuserar på att förstå vikten av återvinning och att använda återvunnet material för att skapa konstverk och konstruktioner. Eleverna får möjlighet att utforska kreativitet genom hållbara val.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda olika material i skapande aktiviteter och förstå grundläggande koncept kring återvinning och dess betydelse för miljön.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till återvinning (10 min)

  • Diskutera vad återvinning är och varför det är viktigt för miljön.
  • Visa exempel på saker som kan återvinnas (plast, papper, kartong).
  • Ställ frågor som “Vad gör vi med saker vi inte längre behöver?” och låt eleverna dela sina tankar.

Materialutforskning (10 min)

  • Dela ut olika återvunna material (t.ex. toalettrullar, flaskor, kartonger) och låt eleverna titta och känna på dem.
  • Diskutera hur dessa material skulle kunna användas för att skapa nya saker.
  • Fråga eleverna om de har egna idéer om vad man kan göra med återvunna material.

Skapande aktivitet: Återvinningskonst (15 min)

  • Be eleverna skapa något med återvunna material, t.ex. ett djur, en bil eller något annat som de kommit på.
  • Ge dem tid att sätta igång och arbeta, och uppmuntra dem att samarbeta med varandra och dela idéer under processen.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Samla klassen för att låta varje elev eller grupp presentera sin skapelse.
  • Diskutera vad de har lärt sig om återvinning och kreativitet under aktiviteten.
  • Prata om vilka nya sätt de kan tänka kring användningen av material i framtiden.

Aktivitet

Eleverna gör en “återvinningsutmaning”, där de delas in i grupper och får en specifik kategori av objekt att skapa med (t.ex. fordon, djur, byggnader) enbart av återvunnet material. De ska planera, bygga och presentera sin skapelse för klassen. Denna aktivitet uppmuntrar kreativitet och lagarbete.

Exit-ticket

  • Vad betyder återvinning? (Svar: Att ta till vara på material för att använda det igen.)
  • Nämn tre saker som kan återvinnas. (Svar: Plastflaskor, papper, kartonger.)
  • Vad skapade du med återvunnet material? (Svar: Elevernas egna skapelser.)
  • Varför är det viktigt att återvinna? (Svar: För att skydda miljön och spara på resurser.)
  • Hur kändes det att skapa med återvunnet material? (Svar: Elevernas egna känslor.)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna tillsammans med sina föräldrar samla in olika återvunna material hemma och planera ett litet konstprojekt som de ska presentera i klassen nästa gång. De kan även ta med bilder av sina skapelser för att dela med sig av dem.


×