Lektionsplanering
Årskurs
Förskoleklass
Ämne
Trafikkunskap
Tema
Säkerhet i trafiken
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I undervisningen ska det ingå trafikregler och hur man beter sig i trafiken på ett säkert sätt. Detta ska inkludera aktiviteter som bidrar till barnens förståelse för deras egen säkerhet i olika miljöer, speciellt i trafiken.
Kunskapskrav
Eleven visar grundläggande kunskaper om normer och regler i elevens livsmiljöer, däribland i trafiken, samt hur man beter sig i trafiken på ett säkert sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till trafiksäkerhet (10 min)
- Förklara vikten av att vara säker i trafiken.
- Berätta om olika trafikregler, som att gå vid övergångsställen och att vänta på grönt ljus.
- Diskutera vad som kan hända om man inte följer reglerna.
Tematisk filmvisning (15 min)
- Visa en kort film om trafik och säkerhet.
- Be barnen att titta noga och tänka på vad de lär sig.
- Diskutera filmen efteråt och låt eleverna ställa frågor.
Praktisk övning (15 min)
- Gå ut i skolans närmiljö och titta på trafikmärken och vägar.
- Låt barnen identifiera olika trafikmärken som de ser.
- Praktisera att gå över gatan på ett säkert sätt.
Lek och reflektion (10 min)
- Låt barnen leka en lek där de ska agera som bilar och fotgängare.
- Reflektera i grupp kring vad de lärt sig om trafik och säkerhet.
- Be barnen dela med sig av sina intryck och tankar om dagens lektion.
Aktivitet
Eleverna ska göra en egen trafikskylt av papper och färgglada pennor. De kan välja en säkerhetsskylt, som “Stopp” eller “Övergångsställe”, och måla den fritt. Aktiviteten stärker deras förståelse för trafikregler och kreativ förmåga. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vilka färger har en trafiksignal?
- Vad ska du göra när du ser en röd trafiksignal?
- Vad betyder en fyrkantig skylt?
- Vad är viktigt när du går över gatan?
- Kan du namn ge ett trafikmärke?
Röd, gul och grön.
Stanna.
Det är en informationsskylt.
Att titta åt båda hållen.
Till exempel övergångsställe.