Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Franska 1
Tema:
Introduktion till det franska språket
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Moderna språk: Språkets strukturer; språket i praktiska och sociala sammanhang. | Eleven har grundläggande kunskaper i franska och kan förstå och använda språket i enkla sammanhang. |
[Gy11, Franska 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till det franska språket (15 min)
- Ge en översikt av språket och dess betydelse.
- Diskutera hörnstenarna i det franska språket, inklusive uttal och grammatiska strukturer.
- Presentera franska kultur och dess inflytande på språket.
- Visa exempel på vardagliga fraser på franska.
- Ställ frågor till eleverna om deras tidigare erfarenheter av språket.
2. Grundläggande ordförråd (15 min)
- Introducera grundläggande ordförråd inom olika teman (t.ex. hälsningar, vardagliga aktiviteter).
- Ge eleverna exempel för att illustrera orden.
- Uppmana eleverna att uttala orden högt.
- Gör en kort repetition av orden genom att be eleverna att säga dem i par.
3. Språkspel (10 min)
- Organisera ett språkspel där eleverna använder nyckelord i meningar.
- Be eleverna att arbeta i par och skapa enkla dialoger.
- Ge feedback på deras uttal och meningsbyggnad.
- Ha en kort diskussion om spelets poäng och lärdomar.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och be eleverna reflektera över vad de lärt sig.
- Ge möjlighet för frågor.
- Peppa eleverna inför nästa lektion.
- Dela ut läromaterial för självstudier.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Franska språket: En introduktion till grunderna i det franska språket, dess historiska bakgrund och nuvarande inflytande i världen.
- Vardagliga fraser: Eleverna lär sig att använda fraser i vardagliga konversationer som att hälsa, presentera sig själva och ställa enkla frågor.
- Uttal: Fokusera på korrekt uttal av grundläggande ord och fraser.
- Kultur: En inblick i den franska kulturen och dess betydelse för språket.
- Språkspel och övningar: Användning av spel och aktiviteter för att förstärka lärandet av ordförråd och fraser.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Bonjour | God dag. En vanlig hälsning i franska. | Franska, där ‘bon’ betyder bra och ‘jour’ betyder dag. |
Merci | Tack. En artig fras för att uttrycka tacksamhet. | Franska, direkt översättning för ‘tack’. |
Au revoir | Farväl. Används för att säga adjö. | Franska, bokstavligt ’till återseende’. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att det känns att lära sig ett nytt språk som vuxen jämfört med som barn?
- B. Vilka kulturella aspekter tror ni påverkar hur språket används?
- C. I vilken mån tror ni att språk och kultur är sammanlänkade?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och ges olika vardagliga scenarier att spela upp på franska, såsom att träffas på en café eller att fråga om vägen. Genom dessa rollspel tränar eleverna sina språkkunskaper praxis och får användning för det som lärts ut. Varje grupp får fem minuter för sina framträdanden och feedback ges av både lärare och klasskamrater.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är din favorit franska fras? | |
2. Vilka svårigheter har du haft med uttalet? | |
3. Hur kan du använda franska i din vardag? | |
4. Vad vill du lära dig mer om franska kulturen? | |
5. Vilka resurser kan du använda för att öva franska? |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en kort dialog i par, använda minst tio nya fraser från lektionen. De ska sedan framföra denna dialog i nästa lektion, vilket ger en praktisk tillämpning av språket.
Citat
“Språk är en karta över vår kultur.” – Rita Mae Brown, 1988. Detta citat betonar att varje språk bär med sig en historia och identitet som är unik, vilket är centralt i vår förståelse av franska språket.