Lektionsplanering
Årskurs: Fritidshem
Ämne: Lärande och utveckling
Tema: Att hantera förändringar i vänskap
Koppling till styrdokument
Undervisningen inom fritidshemmet ska ge elever möjligheter att reflektera kring och hantera livets förändringar, inklusive de som påverkar vänskapsrelationer. Genom samtal och olika aktiviteter ska eleverna träna på att identifiera känslor i samband med förändringar samt hur de kan agera på ett konstruktivt sätt för att upprätthålla sina relationer, även när utmaningar uppstår. Eleverna ska även få träna på att förstå förändringar som en del av livet och att hantera motgångar i sina sociala interaktioner.
Centralt innehåll
Eleven kan ge exempel på hur och varför vänskapsrelationer kan förändras och diskutera känslor som är kopplade till dessa förändringar. Eleven kan medverka i aktiviteter som hjälper till att hantera förändringar och visa förståelse för sina egna och andras känslor i sociala sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till förändringar i vänskap (10 min)
• Presentera temat “Att hantera förändringar i vänskap” och diskutera vad förändringar innebär för relationer.
• Fråga eleverna om situationer då de har upplevt förändringar i sina vänskapsrelationer (flytt, ny skola, nya intressen).
• Diskutera kort hur det kändes och hur de hanterade situationerna.
Känslodiskussion och perspektivtagande (15 min)
• Dela in eleverna i små grupper och ge dem olika scenarier där vänskapsrelationer förändras (exempelvis: en vän flyttar, en ny elev kommer in i klassen).
• Låt dem diskutera hur situationen kan påverka alla inblandade parter och vilken typ av känslor som kan uppstå.
• Grupperna presenterar sina scenarier och diskussioner för klassen.
Kreativ övning: “Förändringsreflektion” (15 min)
• Be eleverna skapa en bild eller collage som representerar sina känslor kring förändring i vänskapsrelationer.
• De kan använda tidningar, färger, eller andra material för att uttrycka sina tankar.
• Låt dem sedan dela sina skapelser med klassen och förklara vad de har representerat.
Reflektion och avslutande diskussion (10 min)
• Samla klassen för att reflektera över vad de har lärt sig om hur man hanterar förändringar i vänskap.
• Diskutera gemensamt vilka strategier som kan vara bra att använda när vänskapsrelationer förändras.
• Uppmuntra eleverna att dela med sig av tankar kring hur de kan stödja varandra i förändringar.
Aktivitet
Eleverna ska skriva ett brev till en vän som upplever en förändring (t.ex. flytt eller byta skola). I brevet ska de uttrycka sitt stöd och ge råd om hur de kan hantera situationen. Breven kan läsas upp för klassen (om eleverna är bekväma med det).
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad är en situation när du har upplevt en förändring i en vänskap?
Svar: När min vän flyttade till en annan stad.
• Vilka känslor kan uppstå när en vänskap förändras?
Svar: Sorg, oro, ibland glädje om man får nya vänner.
• Ge ett exempel på hur du kan stödja en vän som går igenom en förändring.
Svar: Prata med dem och låta dem veta att jag finns där för dem.
• Hur kan man hantera känslor i samband med förändringar?
Svar: Genom att prata om dem och skriva ner sina tankar.
• Varför är det viktigt att kunna hantera förändringar i vänskapsrelationer?
Svar: För att behålla sina relationer och stödja varandra.
Hemläxa
Eleverna ska reflektera (cirka 100 ord) över en förändring som de själv har upplevt i en vänskap och beskriva hur de hanterade situationen – vad var svårt och vad gick bra.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan skapa en “Verktygslåda för vänskapsförändringar”, där de listar exempel på hur man kan hantera olika typer av förändringar i vänskapsrelationer. De ska inkludera råd, strategier, och personliga reflektioner om vad som kan hjälpa en i svåra situationer.
Förslag för nästa lektion
“Att bygga resiliens i vänskapsrelationer”. Denna lektion kommer att fokusera på att utveckla resiliens och hur man kan stärka sina vänskapsrelationer för att stå emot påfrestningar. Vi kommer att diskutera hur man kan bygga upp sina relationer så att de är motståndskraftiga mot svårigheter och utmaningar. Lektionen syftar till att ge eleverna verktyg och strategier för att odla stabila, långvariga vänskapsband som kan hålla även under prövningar, vilket kopplar till kunskapskraven om sociala färdigheter och relationer.
Förberedelser
• Samla material för “Förändringsreflektion” (papper, tidningar, färger).
• Förbereda känslokort eller situationer för diskussionerna.
• Ha exempel på stödjande meddelanden som eleverna kan ge varandra.