Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Fritidshem. Pedagogisk verksamhet – Hållbarhetsinitiativ

Lektionsplanering

Årskurs: Fritidshem
Ämne: Pedagogisk verksamhet
Tema: Inspiration från framgångsrika hållbarhetsinitiativ

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska utforska olika framgångsrika hållbarhetsinitiativ, både lokalt och globalt. Barnen ska få möjlighet att analysera och diskutera vad som gör dessa initiativ effektiva, samt hur de kan inspireras av dem i sitt eget hållbarhetsarbete.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva och diskutera exempel på hållbarhetsinitiativ, identifiera framgångsfaktorer och reflektera över hur dessa kan tillämpas i lokala sammanhang. De ska också kunna samarbeta och presentera sina insikter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till framgångsrika initiativ (10 min)

• Presentera vad som menas med hållbarhetsinitiativ och ge exempel på några framgångsrika initiativ, exempelvis “Plastic Free July”, “Friluftsfrämjandet” eller lokala initiativ som skarpa projekt inom avfallshantering eller grön energi.

• Diskutera vad som gör dessa initiativ framgångsrika, såsom samarbete, gemensamma mål och kreativitet.

Gruppdiskussion: Vad kan vi lära oss? (15 min)

• Dela in barnen i grupper och be dem diskutera vad de tycker har fungerat bra i de exempel som presenterats.

• Låt varje grupp formulera minst tre viktiga framgångsfaktorer som de identifierade i de olika hållbarhetsinitiativ.

• Grupperna presenterar sina insikter för klassen.

Praktisk aktivitet: Skapa ett eget hållbarhetsinitiativ (15 min)

• Be varje grupp skapa en plan för ett eget hållbarhetsinitiativ inspirerat av de framgångsrika exempel de har diskuterat.

• De ska inkludera viktiga detaljer som mål, målgrupp, genomförande och hur de planerar att mäta framgång.

• Uppmuntra dem att använda kreativitet i utformningen av sina presenterade initiativ.

Reflektion och diskussion (5 min)

• Samla barnen för att diskutera de initiativ de har planerat. Ställ öppna frågor som: “Vilka hinder tror ni att ni kan stöta på?” och “Hur kan ni få andra att engagera sig och delta?”.

Sammanfattning och avslutning (5 min)

• Sammanfatta vad barnen har lärt sig om hållbarhetsinitiativ och framgångsfaktorer.

• Knyt tillbaka till tidigare teman och hur deras egna insatser kan skapa en hållbar framtid.

Aktivitet

Planera en “Initiativmässa” där barnen får möjlighet att ställa ut sina hållbarhetsinitiativ för föräldrar och andra klasser. De kan presentera sina idéer, få feedback och inspirera andra att delta i hållbarhetsarbete.

Beräknad tidsåtgång:

30 minuter

Exit-ticket

• Vilket var ditt favoritinitiativ som presenterades? Svar: (Barnens egna reflektioner.)

• Nämn en framgångsfaktor som ni diskuterade. Svar: (Barnens svar.)

• Hur kan ni använda er av framgångsrika initiativ i era egna projekt? Svar: Genom att lära av metoder och samarbeta.

• Vad var något nytt du lärde dig idag om hållbarhetsinitiativ? Svar: (Barnens egna insikter.)

Hemläxa

Skriv en kort uppsats (ca 150 ord) om ett hållbarhetsinitiativ som du tycker är intressant. Beskriv vad det går ut på, dess framgångsfaktorer och hur du skulle kunna bidra till det.

Fördjupningsuppgift

Eleven kan välja att forska om ett specifikt hållbarhetsinitiativ och förbereda en presentation om varför det är framgångsrikt och vad andra kan lära sig av det.

Förslag för nästa lektion

Tema: Presentation av hållbarhetsinitiativ

I nästa lektion kan fokus ligga på att låta barnen presentera sina egna hållbarhetsinitiativ för klassen. Detta ger dem en chans att utnyttja sina kunskaper, få feedback och inspirera sina kamrater. Att ge barnen möjlighet att dela sina idéer med varandra och diskutera kan ge en känsla av gemenskap och motivation att fortsätta arbeta för hållbarhet.

Förberedelser

• Samla exempel på hållbarhetsinitiativ som kan inspirera barnen.

• Förbereda utrymme och material för att stödja presentationerna under nästa lektion.

• Planera hur ni kan inkludera och engagera publiken under presentationerna.


Modern Tillbaka-knapp
×