Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Fysik 1b
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Rörelse och krafter: Hastighet, rörelsemängd och acceleration för att beskriva rörelse. Krafter som orsak till förändring av hastighet och rörelsemängd. Impuls. Jämvikt och linjär rörelse i homogena gravitationsfält och elektriska fält. | Eleven beskriver grundläggande fysikaliska begrepp och kan genomföra enkla beräkningar inom området rörelse och krafter. Återger och redogör för centrala principer och lagar. |
Tryck, tryckvariationer och Arkimedes princip. | Eleven kan förklara och ge exempel på tryck och Arkimedes princip samt genomföra enkel mätning av tryck. |
Energi och energiresurser: Arbete, effekt, potentiell energi och rörelseenergi för att beskriva olika energiformer. | Eleven redogör för de olika energiformerna och kan ge exempel på hur de används i händelser i vardagen. Genomför beräkningar av energiomvandlingar. |
[Gy11, Fysik 1b]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till rörelse och krafter (10 min)
- Förklara vad som menas med rörelse och ge exempel från vardagen.
- Diskutera skillnaden mellan hastighet och acceleration.
- Visa exempel på krafter och hur de påverkar rörelse.
- Ta upp begreppet impulser och dess påverkan.
2. Arbeta med praktiska övningar (20 min)
- Dela ut labbuppgifter där eleverna ska mäta hastighet och acceleration med hjälp av olika mätverktyg.
- Genomför experiment för att illustrera Arkimedes princip.
- Låt eleverna diskutera sina resultat i små grupper.
- Samla in de olika uppgifterna för att diskutera lärdomar i helklass.
3. Teoretisk genomgång av energi (10 min)
- Gå igenom begreppen arbete, effekt, potentiell energi och rörelseenergi.
- Ge exempel på energiresurser och deras tillämpning i samhället.
- Diskutera energins bevarande och omvandlingar med konkreta exempel.
- Sammanfatta viktiga begrepp och teorier från lektionen.
4. Avslutande diskussion (10 min)
- Ställ frågor till eleverna kring vad de lärt sig om rörelse, krafter och energi.
- Ge utrymme för elevernas egna reflektioner och tankar kring fysikens betydelse i vardagen.
- Sammanfatta lektionen och förtydliga vad som kommer att tas upp i nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Rörelse och acceleration: Förstå varför föremål rör sig och hur olika krafter påverkar deras rörelse.
- Kraftens påverkan: Kunskap om hur olika typer av krafter påverkar rörelser och kan orsaka förändringar.
- Energiomvandlingar: Att förstå hur energi omvandlas från en form till en annan och betydelsen av detta.
- Praktiskt arbete: Viktigheten av laboration och praktiska experiment för att förstärka teoretiska kunskaper.
- Diskussion och analys: Förmåga att diskutera och analysera resultat från experiment och teoretiska genomgångar.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Acceleration | Ändring av hastighet per tidsenhet. | Från latin “acceleratio” som betyder “snabbare”. |
Kraft | Det som orsakar förändring av ett objekts rörelseriktning eller hastighet. | Från latin “fortis” som betyder “stark”. |
Energi | Förmåga att utföra arbete. | Från grekiska “energeia” som betyder “verksamhet”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att förståelsen för rörelse och krafter påverkar vår säkerhet i trafiken?
- B. Diskutera vikten av olika energikällor och deras påverkan på miljön.
- C. Vilka konsekvenser kan en felaktig förståelse av fysikaliska principer ha i samhälle och teknik?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper där de ska genomföra ett experiment för att mäta hastighet och acceleration av ett rullande föremål (t.ex. en kula). Varje grupp ska dokumentera sina resultat och presentera dem för klassen. De ska också diskutera eventuella avvikelser i sina resultat och hur olika faktorer kan påverka rörelsen. Experimentet kräver samarbete och tydlig kommunikation inom grupperna.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
1. Vad är acceleration? | Ändring av hastighet per tidsenhet. |
2. Vad orsakar kraft? | Kraft orsakar förändring av ett objekts rörelse. |
3. Nämn en energiresurs. | Solel, vindkraft, fossila bränslen, osv. |
4. Hur omvandlas potentiell energi? | Till rörelseenergi när ett objekt rör sig. |
5. Vad innebär Arkimedes princip? | Att en kropp nedsänkt i vätska får en lyftkraft som är lika med den undanträngda vätskes vikt. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja ett energiresurs från lektionen och skriva en kort uppsats (1-2 A4-sidor) där de beskriver energikällans påverkan på miljön och möjliga framtida innovationer inom området. De uppmanas att inkludera aktuell forskning och personliga reflektioner i sina texter.
Citat
“Det mest fantastiska området ser alltid ut som om det är ett abstrakt problem.” – Albert Einstein, 1921. Citatet reflekterar betydelsen av att se bortom det uppenbara när vi utforskar fysik och dess principer, och uppmanar oss att alltid sträva efter djupare förståelse.