Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Fysik. Förnybar och icke-förnybar energi. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 5

Ämne: Fysik

Tema: Förnybar och icke-förnybar energi

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska få kunskap om skillnaderna mellan förnybar och icke-förnybar energi samt deras påverkan på miljön. Eleven kan ge exempel på förnybara och icke-förnybara energikällor samt beskriva deras inverkan på miljön.

[Lgr22, Fysik, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till energibegreppet (15 min)
    • Diskutera vad energi är och vilka former av energi som finns.
    • Introducera begreppen förnybar och icke-förnybar energi, och förklara skillnaderna mellan dem.
  2. Grupprunda med energikällor (15 min)
    • Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp i uppgift att forska om en specifik energikälla, antingen förnybar (sol, vind, vatten) eller icke-förnybar (kol, olja, gas).
    • Varje grupp presenterar sina resultat för klassen och visar på skillnaderna i användning och påverkan på miljön.
  3. Diskussion om miljöpåverkan (15 min)
    • Led en diskussion kring de olika energikällornas effekter på miljön.
    • Använd konkreta exempel på hur energianvändning påverkar klimatet, och diskutera möjliga lösningar.
  4. Sammanfattning och reflektionsfrågor (5 min)
    • Sammanfatta vad som lärts under lektionen.
    • Ställ öppna frågor för att stimulera elevers reflektion och tänkande kring energifrågor.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen:

  • Förnybar energi – Definition och exempel såsom solenergi, vindkraft och vattenkraft.
  • Icke-förnybar energi – Definition och exempel på kol, olja och naturgas.
  • Miljöpåverkan – Diskutera hur val av energikällor påverkar miljön och klimatet.
  • Hållbarhet – Vikten av att använda energi på ett sätt som inte skadar framtida generationer.
  • Teknologiska lösningar – Innovativa metoder för att använda och lagra förnybar energi.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Förnybar energi Energi som kan återställas naturligt, såsom sol- och vindenergi. “Förnybar” kommer från ordet “ny” och “åter” vilket innebär att den kan återigen bli ny.
Icke-förnybar energi Energi som inte kan återställas över tid, exempelvis fossila bränslen. “Icke-förnybar” antyder att dessa resurser kommer att ta slut.
Miljöpåverkan Effekt på den naturliga miljön av mänsklig verksamhet eller energianvändning. “Miljö” kommer från latin “ambientem”, som betyder “omgivning”.

Diskussionsfrågor

  1. Vilka fördelar och nackdelar finns det med förnybar energi jämfört med icke-förnybar energi?
  2. Hur påverkar vårt energibehov klimatet och vår planet?
  3. Vad kan vi göra som individer för att öka användningen av förnybar energi?

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa en affisch eller digital presentation om en vald energikälla, där de ska beskriva hur energikällan fungerar, dess fördelar och nackdelar och hur den används i praktiken. Presentationerna delas sedan med klassen.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är skillnaden mellan förnybar och icke-förnybar energi? Förnybar energi kan återställas, medan icke-förnybar tar slut.
Ge exempel på två förnybara energikällor. Sol och vind.
Vad är ett exempel på icke-förnybar energi? Olja eller kol.
Hur påverkar energianvändning klimatet? Genom koldioxidutsläpp och växthusgasernas effekt.
Hur kan vi använda energi på ett mer hållbart sätt? Genom att välja förnybara källor.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort rapport (1-2 sidor A4) där de väljer en förnybar eller icke-förnybar energikälla, beskriver hur den fungerar, dess fördelar och nackdelar, samt hur den påverkar miljön.

Citat

“Vi kan inte lösa problemen genom att använda samma typ av tänkande som vi använde när vi skapade dem.” – Albert Einstein. Detta citat understryker vikten av innovation och nya perspektiv på energianvändning.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp
×