Lektion. Fysik. Friktion i vardagen. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 5

Ämne: Fysik

Tema: Friktion i vardagen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om rörelse, krafter och energi. De ska ges möjlighet att genomföra och dokumentera undersökningar samt att beskriva och förklara resultat. Eleven kan genomföra undersökningar, dokumentera och beskriva vad som hände samt ge exempel på hur friktion påverkar rörelse.

[Lgr22, Fysik, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till friktion (10 min)

  • Presentera vad friktion är med en enkel definition.
  • Diskutera exempel på friktion i vardagen, t.ex. att gå, cykla och köra bil.
  • Visa videoklipp som illustrerar friktionens roll i olika situationer.
  • Ställ frågor till klassen om när eleverna har märkt av friktion.

2. Gruppdiskussion (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Be grupperna diskutera exempel på hur friktion påverkar deras vardag.
  • Låt varje grupp välja ett exempel att dela med klassen.

3. Experimentell demonstration (15 min)

  • Genomför ett enkelt experiment där friktionen mellan olika ytor testas.
  • Be eleverna gissa vilken yta som kommer att ha mest friktion.
  • Dokumentera resultaten och diskutera skillnaderna mellan materialen.

4. Sammanfattning och reflektionsfrågor (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och låt eleverna ställa frågor.
  • Be klassen reflektera kring följande frågor:
    • “Hur skulle våra liv se ut utan friktion?”
    • “Kan friktion vara en nackdel ibland? Ge exempel.”

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen:

  • Friktionens definition: Friktion är den kraft som motverkar en rörelse mellan två ytor i kontakt. Utan friktion skulle vi inte kunna gå eller hålla fast saker.
  • Typer av friktion: Det finns olika typer av friktion som statisk (stillastående) och kinetisk (rörande) friktion. Det är viktigt att förstå skillnaderna mellan dem.
  • Faktorer som påverkar friktion: Olika ytors material och texturer påverkar hur mycket friktion som uppstår. Jämförelser mellan jämna och ojämna ytor är viktiga för elever att utforska.
  • Friktion i vardagen: Att känna till hur friktion påverkar aktiviteter som att cykla eller spela sport är centralt för att förstå ämnet bättre.
  • Friktion och säkerhet: Kännedom om hur friktion spelar in i säkerheten i till exempel trafiken (däckens grepp) är essentiellt.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Friktion Motståndskraft mellan två ytor som rör sig mot varandra. Från latin “frictio”, som betyder gnidning.
Statisk friktion Friktionen som verkar på ett objekt i vila, hindrar det från att börja röra sig. Statisk kommer från latin “staticus”, som betyder stillastående.
Kinetisk friktion Friktion mellan ytor när de är i rörelse förbi varandra. Kinetisk kommer från grekiska “kinetikos”, som betyder rörelse.
Yta Den yttre eller övre delen av något där det kan interagera med omgivningen, som avståndet mellan två föremål. Från latin “surface”, som betyder yta eller talsa.
Motkraft Kraften som motverkar en rörelse, vilket i detta fall syftar på friktionens verkan mot rörelse. Från latin “contra”, vilket betyder emot.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka problem skulle kunna uppstå om vi inte hade friktion? Tänk på exempel i din vardag.
  • B. Hur påverkar väder och temperatur friktionen? Ge exempel i diskussionen.
  • C. Kan friktion hjälpa eller stjälpa i olika sporter? Diskutera skillnaderna i behov av friktion inom olika sporter.

Aktivitet

En intressant aktivitet är att låta eleverna skapa en friktionsbana. De ska använda olika material som kartong, sandpapper, plast, och tyg för att bygga en bana. Eleverna får sedan testa att rulla olika föremål (t.ex. en boll, en bil) ner för banan. De ska observera och dokumentera hur långt föremålen rullar beroende på vilket material de rullades på. Denna aktivitet främjar förståelsen för hur friktion fungerar i olika situationer.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är friktion? Motståndskraft mellan ytor.
2. Ge exempel på tre typer av friktion. Statisk, kinetisk, och rullande.
3. Hur påverkar friktion rörelsen? Den hindrar eller stöttar rörelse.
4. Vad kan hända utan friktion? Kan inte gå, köra eller hålla fast saker.
5. Vilka faktorer påverkar friktionen? Material och ytans textur.
6. Vad är en nackdel med friktion? Ökar energiförbrukning.
7. Hur kan friktion vara positiv? Hjälper oss att stanna och hålla balans.
8. Nämn en omfattande tillämpning av friktion. Däckens grepp mot vägar.

Hemuppgift

Eleverna kan hemifrån observera olika situationer där friktion är en faktor. De ska skriva en kort rapport (1-2 sidor, A4) där de beskriver sin observation och hur friktion påverkar det observerade scenariot. Situationen kan vara något de själva upplevt eller något de observerat utomhus eller inomhus.

Citat

”Det handlar inte om att du faller, utan hur snabbt du reser dig igen.” – Nelson Mandela (1994). Detta citat knyter an till lektionen genom att påminna eleverna om att friktion är en del av både motgångar och framgångar i livet, precis som i deras strävan av att lära sig om föremål i rörelse.


Modern Tillbaka-knapp