Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 3
Ämne: Fysik
Tema: Kraft och rörelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Tyngdkraft, tyngdpunkt, jämvikt, balans och friktion som kan upplevas och observeras vid lek och rörelse. | Eleven visar grundläggande kunskaper om natur, kropp och hälsa, kraft och rörelse samt material och ämnen. Utifrån egna upplevelser och utforskande av närmiljön beskriver eleven enkla naturvetenskapliga samband i naturen och människokroppen. Utifrån tydliga instruktioner utför eleven enkla fältstudier, observationer och experiment. |
[Lgr 22, Fysik, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till kraft och rörelse (10 min)
- Förklara begreppen tyngdkraft och friktion.
- Diskutera hur dessa krafter påverkar föremål vi använder i vardagen.
- Visa korta filmer som illustrerar kraft och rörelse.
- Ställ frågor till eleverna om vilka exempel de kan ge.
2. Experimentera med krafter (20 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem material för att utföra enkla experiment.
- Låt dem testa olika föremål och observera vad som händer med dem.
- Be grupperna dokumentera sina observationer i en liten loggbok.
- Diskutera resultaten i helklass.
3. Reflektera och sammanfatta (10 min)
- Samla elevernas idéer och observationer på tavlan.
- Diskutera vikten av att förstå krafter i vår omgivning.
- Uppmuntra eleverna att ställa ytterligare frågor.
- Ge en kort sammanfattning av lektionen.
4. Avslutning och utvärdering (10 min)
- Gör en snabb utvärdering genom att fråga eleverna vad de lärt sig.
- Ange vad de tyckte var roligast under lektionen.
- Ge utrymme för förslag på nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Tyngdkraft: Tyngdkraft är den kraft som drar föremål mot jordens centrum. Den påverkar alla objekt och är avgörande för hur de rör sig.
- Friktion: Friktion är den motståndskraft som uppstår när två ytor glider mot varandra. Den påverkar hastigheten på föremål.
- Jämvikt: Innebär att olika krafter balanserar varandra så att föremålet inte rör sig. Jämvikt är viktigt för att förstå hur konstruktioner såsom broar fungerar.
- Rörelse: Rörelse sker när en kraft påverkar ett objekt. Förståelse för rörelse är viktigt i många vardagliga situationer.
- Experimentala metoder: Att genomföra experiment är en grundläggande del av naturvetenskaplig förståelse och hjälper studenterna att se resultaten av krafter i aktion.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Tyngdkraft | Kraften som drar föremål mot jorden. | Från medeltidsengelska “tung” och “kraft”. |
Friktion | Motståndskraft mellan två ytor i kontakt. | Från latin “fricatio” vilket betyder gnidning. |
Jämvikt | Ett tillstånd där krafter balanserar varandra. | Från latin “aequilibrium”, där “aequus” betyder lika. |
Diskussionsfrågor
A. Hur påverkar tyngdkraften föremål vi använder dagligen, som bollar eller böcker?
B. Vad kan hända om friktionen försvinner helt, till exempel på ett isigt underlag?
C. Hur kan vi använda kunskap om krafter för att bygga starka strukturer i vår omgivning?
Aktivitet
Eleverna får arbeta i grupper för att bygga en enkel balansvåg av material som papper, sugrör och plastflaskor. De ska ange hur de kan använda balansvågen för att visa jämvikt mellan olika vikter och diskutera vad som händer vid ojämna vikter. Aktiviteten syftar till att konkretisera begreppen tyngdkraft och jämvikt genom praktiskt arbete.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är tyngdkraft? | Det är kraften som drar föremål mot jorden. |
2. Hur påverkar friktion rörelse? | Friktion motverkar rörelse och kan sakta ner föremål. |
3. Vad är jämvikt? | Det är ett tillstånd där krafter balanserar varandra. |
4. Ge ett exempel på när friktion är bra. | Friktion är bra för att vi ska kunna gå utan att halka. |
5. Kan vi se kraft? | Nej, vi kan bara se effekten av krafter. |
6. Ge ett exempel på en kraft i spel. | Tyngdkraft när en boll faller till marken. |
7. Hur kan vi mäta massan av ett föremål? | Med hjälp av en våg. |
8. Vad händer om det inte finns någon friktion? | Objekt kan glida oändligt utan stopp. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort text, gärna 1-2 A4-sidor, där de beskriver ett experiment de gjort hemma relaterat till kraft och rörelse. De kan exempelvis titta på hur olika föremål rör sig nedför en lutande yta och dokumentera sina iakttagelser.
Citat
Kraft är inte något vi kan se, men vi kan se vad den gör. – Okänd
Detta citat visar att även om krafter som tyngdkraft är osynliga, kan vi observera deras effekter på föremål i vår vardag.