Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Geografi 1. Hållbar utveckling och klimatförändringar. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Geografi 1

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Geografi

Tema:

Hållbar utveckling och klimatförändringar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Jordens naturgeografiska och geologiska byggnad, utveckling och förändring över tid och rum. Processer i mark, vatten och luft, hur de samverkar och ger upphov till varierande naturlandskap på jorden samt hur och varför de förändras över tid. Människans användning och omvandling av naturlandskapet och utveckling av olika kulturlandskap över tid. Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur och varför geografiska processer har skapat och förändrat natur- och kulturlandskapet över tid och rum samt hur natur- och kulturlandskapet omformas av människan.
Människans behov av naturresurser över tid. Resurstillgångar och resursernas ojämna fördelning samt konsekvenser av samhällets resursanvändning. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat hur någon företeelse i närmiljön kan ha betydelse för andra platser och regioner på jorden.

[Gy11, Geografi 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till hållbar utveckling (10 min)
  • Presentera begreppet hållbar utveckling och dess fyra grundpelare: ekologisk, ekonomisk, social och kulturell hållbarhet.
  • Diskutera varför hållbarhet är viktigt för framtida generationer.
  • Ge exempel på hur olika länder arbetar med hållbar utveckling.
  • Engagera eleverna genom att ställa frågor om deras egna erfarenheter av hållbara initiativ.
2. Klimatförändringar och deras konsekvenser (15 min)
  • Förklara vad klimatförändringar innebär och de viktigaste orsakerna till dessa förändringar.
  • Diskutera effekterna av klimatförändringar på miljö, samhälle och ekonomi.
  • Be eleverna att reflektera över vad de ser i nyheterna relaterade till klimatförändringar.
  • Visa korta videoklipp eller visuella presentationer om aktuella händelser relaterade till klimatförändringar.
3. Strategier för klimatanpassning (15 min)
  • Beskriv strategier för att anpassa samhället till klimatförändringar, exempelvis hållbara städer och grön infrastruktur.
  • Dela upp eleverna i grupper för att diskutera olika strategier och deras potentiella effekter.
  • Be varje grupp att presentera sin diskussion för klassen.
  • Analysera och sammanfatta vad som har diskuterats i grupperna.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta dagens lektion och vikten av att arbeta aktivt för att skapa en hållbar framtid.
  • Ställ öppna frågor för att få eleverna att reflektera över vad de lärt sig.
  • Be eleverna ge exempel på hur de kan bidra till hållbar utveckling i sina liv.
Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Klimatförändringar: Definiera vad som menas med klimatförändringar och deras globala konsekvenser för människan och miljön.
  • Hållbar utveckling: Undersök begreppet hållbar utveckling och varför det är avgörande för framtida generationer.
  • Resursanvändning: Analysera hur resurser används globalt och lokalt, samt de konsekvenser detta har för ekosystem och samhällen.
  • Miljöpolitik: Diskutera olika strategier och politiska åtgärder som används för att bekämpa klimatförändringar.
  • Geografiska informationssystem (GIS): Bekanta dig med hur GIS kan användas för att förstå och analysera rumsliga fenomen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Klimat Det långsiktiga mönstret av väder i ett visst område. Från grekiskans “klima”, som betyder “lutning” eller “neigung”.
Hållbarhet Förmågan att uppfylla behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter. Från engelska “sustainability”, av “sustain”, som betyder “upprätthålla”.
Resurs En tillgång som används för att producera varor och tjänster. Från franska “ressource”, som betyder “återställande”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka är de mest grundläggande orsakerna till klimatförändringar, och hur kan vi som individer motverka dem?
  • B. Hur kan olika länder samarbeta för att hantera globala miljöproblem, och vilka hinder kan finnas för detta samarbete?
  • C. Diskutera hur hållbar utveckling kan påverka lokala ekonomier — kan det leda till nya jobbmöjligheter eller förluster?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper för att skapa en “grön plan” för deras lokalsamhälle. De ska identifiera specifika områden där hållbarhet kan förbättras, som resursåtervinning, transporter eller grönområden. Varje grupp presenterar sin plan för klassen och diskuterar fördelarna och eventuella utmaningar med att implementera dessa idéer, vilket gör att de får praktisk erfarenhet av att tänka kritiskt kring hållbarhetsfrågor.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är klimatförändringar? Förändringar i jordens klimatsystem orsakade av mänsklig aktivitet.
Ge ett exempel på hållbar resursanvändning. Återvinning av material som papper och plast.
Vad innebär hållbar utveckling? Att tillgodose dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter.
Vilka är de fyra pelarna av hållbarhet? Ekologisk, social, ekonomisk och kulturell hållbarhet.
Hur påverkar urbanisering miljön? Det kan leda till ökad förorening, förlust av grönområden och större resursförbrukning.
Vad kan individer göra för att bekämpa klimatförändringar? Ändra sin konsumtion, minska energiförbrukning och välja hållbara transportalternativ.
Vad är en GIS? Ett geografiskt informationssystem som används för att analysera och visualisera geografiska data.
Ge ett exempel på ett miljöproblem. Klimatförändringar, föroreningar eller förlust av biologisk mångfald.

Hemuppgift

För hemuppgift ska eleverna välja ett klimatrelaterat ämne och skriva en kort artikel (2-3 sidor A4) om hur det påverkar ett specifikt land eller region. De ska använda både text och bilder för att illustrera sina poänger, samt reflektera över möjliga lösningar för problemet.

Citat

“Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar, vi har lånat den av våra barn.” – David Brower, miljöaktivist. Citatet understryker vikten av att tänka på framtiden och våra ansvar som förvaltare av planeten.


Modern Tillbaka-knapp