Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Geografi 1
Tema: Hållbar utveckling och miljöförändringar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Jordens naturgeografiska och geologiska byggnad, utveckling och förändring över tid och rum. Processer i mark, vatten och luft, hur de samverkar och ger upphov till varierande naturlandskap på jorden samt hur och varför de förändras över tid. | Eleven redogör enkelt för hur och varför geografiska processer har skapat och förändrat natur- och kulturlandskapet över tid och rum samt hur natur- och kulturlandskapet omformas av människan. Eleven använder några geografiska begrepp i sin redogörelse. |
Människans användning och omvandling av naturlandskapet och utveckling av olika kulturlandskap över tid. | Eleven redogör för grunderna i kartografi samt identifierar geografiska frågor och besvarar dessa med hjälp av lämpliga metoder. |
Analys av naturliga hot, risker och samhällets sårbarhet. | Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs. |
[Gy11, Geografi 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till hållbar utveckling (10 min)
- Definiera begreppet hållbar utveckling och dess tre dimensioner: ekologisk, social och ekonomisk.
- Ge exempel på aktuella globala miljöproblem.
- Diskutera vikten av hållbar utveckling i geografiämnet.
- Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av hållbarhet.
2. Gruppdiskussion om miljöpåverkan (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper.
- Ge varje grupp ett aktuellt miljöproblem att diskutera.
- Be grupperna att fundera på orsaker, effekter och möjliga lösningar.
- Grupperna diskuterar och förbereder en kort presentation av sina tankar.
3. Presentation av gruppresultat (15 min)
- Varje grupp presenterar sina resultat för klassen.
- Ge feedback och ställ frågor efter varje presentation.
- Diskutera hur dessa problem är kopplade till lärandemålen i geografi.
- Avsluta med att sammanfatta gemensamma insikter från presentationerna.
4. Avslutande reflektionsövning (10 min)
- Ge eleverna tid att reflektera individuellt över lektionen.
- Be dem skriva ned tre saker de lärt sig och en fråga de fortfarande har.
- Avsluta lektionen genom att samla in reflektionerna.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Hållbar utveckling: Begreppet hållbar utveckling omfattar ett resurshushållande som syftar till att tillfredsställa nuvarande behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter.
- Miljöproblem: Viktiga globala miljöproblem inkluderar klimatförändringar, avskogning och utrotning av arter. Dessa frågor kräver en tvärvetenskaplig förståelse för att lösas.
- Människans påverkan: Studera hur mänsklig verksamhet påverkar natur och miljö, inklusive jordbruk, industri och urbanisering.
- Geografiska metoder: Lär dig använda GIS (geografiska informationssystem) och andra verktyg för att samla in och analysera geografiska data.
- Resurshantering: Förstå hur fördelning och konsumtion av resurser påverkar samhället samt de ekologiska och sociala konsekvenserna av dessa val.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Geografi | Läran om jordens yta och dess processer, samt hur mänskligheten interagerar med den. | Greks för “jord” (geo) och “skrivande” (grapho). |
Hållbarhet | Principen att använda resurser på ett sätt som inte skadar framtida generationers möjligheter. | Från engelskans “sustainability”, av “sustain” som betyder att upprätthålla. |
Miljö | De omgivningar som påverkar och påverkas av levande organismer. | Från franska “environnement”, av “environner” som betyder att omge. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi som individer bidra till en mer hållbar framtid i våra dagliga liv?
- B. Vilka intressekonflikter kan uppstå i samband med åtgärder för att bekämpa klimatförändringar?
- C. Vad görs på global nivå för att hantera miljöproblem och hur kan vi påverka dessa beslut?
Aktivitet
Eleverna kommer att delta i en praktisk aktivitet där de skapar en konceptuell karta över ett valt miljöproblem. De får använda olika färger och symboler för att representera orsak och verkan, samt lösningar för att hantera problemet. Aktiviteten syftar till att stärka deras förståelse för samband och processer i geografi genom att visualisera information.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är hållbar utveckling? | Att tillfredsställa nuvarande behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter. |
2. Nämn två globala miljöproblem. | Klimatförändringar och avskogning. |
3. Hur påverkar mänskligheten naturen? | |
4. Vad är GIS? | Geografiska informationssystem som används för att samla in och analysera geografiska data. |
5. Ge ett exempel på resurskonflikt. | Tävling om vattenresurser mellan olika länder. |
6. Vad är en intressekonflikt? | När olika grupper har motstridiga mål kring en resurs eller ett beslut. |
7. Vad syftar hållbarhet till? | Att upprätthålla ekosystems hälsa och bevara resurser för framtida generationer. |
8. Hur kan man minska sin koldioxidavtryck? | Genom att använda kollektivtrafik, minska köttkonsumtion och använda förnybar energi. |
Hemuppgift
Skriv en rapport där ni analyserar ett lokal miljöproblem. Rapporten ska innehålla en beskrivning av problemet, orsaker, effekter på miljö och människor, samt förslag på möjliga lösningar. Ni ska använda kartor och annan relevant information för att stödja er analys. Rapporten ska vara mellan 2–3 sidor lång (A4).
Citat
”Vi kan inte lösa våra problem med samma tänkande som vi hade när vi skapade dem.” – Albert Einstein (1879-1955). Detta citat påminner oss om att nya och innovativa lösningar krävs för att möta dagens miljöutmaningar.
Uppföljning
Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.